اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

روسیه نگران از فعالیت‌های آمریکا برای ساخت تسلیحات بیولوژیک

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه پنتاگون در حال ساخت و ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است، افزود: این آزمایشگاه‌ها به منظور ساخت سلاح‌های بیولوژیکی بویژه در کشورهای جامعه همسود راه‌اندازی شده اتفاقی که به شدت نگران کننده است.

 

«نیکلای پاتروشف» امروز دوشنبه در مقاله‌ای که در روزنامه دولتی راسیسکایـا گازتا منتشر شد با اعلام این خبر افزود: آمریکایی‌ها در حال ایجاد شبکه جهانی برای لابراتوارهای بیولوژیکی خود هستند و در سراسر جهان ردپای این آزمایشگاه‌ها دیده می‌شود که در آنها می‌توان سلاح بیولوژیکی تولید کرد.

 

وی در ادامه هشدار داد که خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز ریسک جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

 

دبیرشورای امنیت روسیه با اشاره به امکان خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز خاطرنشان کرد: این گام به همراه خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد و قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی و نیز عدم تمایل آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ و قرارداد منع آزمایشات هسته‌ای، بر وضع نظامی وثبات جهانی تاثیر منفی می‌گذارد.

 

وی ادامه داد: این اقدامات آمریکا حدنصابی را که پس از آن سلاخ اتمی بکار گرفته می‌شود را کاهش خواهد داد.

 

برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان روز ۱۷ مهر ماه از تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز خبر دادند.

 

این رسانه نوشت: خروج از این پیمان می‌تواند تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ در خروج از تعهدات بین‌المللی به شمار رود.

 

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده تمرکز دارد.

 

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص تمامی تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی طرف مقابل شود، ایجاد شده‌ است.

 

معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی قدرت‌های جهان بوده است.

 

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط «دوایت آیزنهاور» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد.

 

 

بعد از مخالف شوروی، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.

 

پاتروشف در ادامه مقاله خود نوشت: کاخ سفید که روسیه را تهدیدی برای آمریکا در عرصه نظامی می‌خواند از یاد می‌برد که بودجه نظامی آمریکا در سال جاری ۱۵ برابر بودجه نظامی ما یعنی حدود ۷۱۶ میلیارد دلار بوده است.

ایرنا

کنفرانس خبری «کوبا در مواجهه با تشدید جنگ اقتصادی آمریکا» در تهران

سفیر کوبا در تهران، تحریم‌های آمریکا بر ضد ملت‌ها را «جنگ اقتصادی» دانست و گفت: تحریم و محاصره اقتصادی توهین به جامعه بین‌المللی و جنایت علیه بشریت است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, غیر متعهدها, کوبا, ونزوئلا

نشنال اینترست؛ رکود ناشی از جنگ تجاری با چین باعث شکست ترامپ در انتخابات می‌شود

«دونالد ترامپ» اعمال تعرفه‌ها را به عنوان ابزاری جهت مذاکره و راهی قدرتمند برای بازگرداندن شرکت‌ها به ایالات متحده امریکا توجیه می‌کند، اما این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, ژاپن, کانادا, هندوستان