بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

آیا چین به‌راستی «قدرت امپراتوری» جدیدی در آمریکای لاتین است؟

ارزیابی‌ها نمایش دهنده این حقیقت‌اند که سرمایه‌گذاران چینی با کشورهای وام گیرنده عادلانه برخورد کرده و متقابلاً معاملاتی سودمند انجام می‌دهند.

 

در مقاله قبلی این مجموعه، این اتهام را که چین قدرت امپریالیستی‌ای نوظهور در آفریقا است، افشا و رد کردیم. مقالهٔ حاضر به آمریکای لاتین می‌پردازد که چین در خلال سال‌های دو دهه گذشته تجارت و سرمایه‌گذاری‌اش را با آن به ده برابر افزایش داده است. ۹ کشور آمریکای لاتین با چین “مشارکت استراتژیک” دارند و ۱۹ کشور به طرح راه ابریشم جدید یا “یک کمربند، یک راه” پیوسته‌اند.

 

شرکت‌های چینی در پروژه‌های زیرساختی آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌هایی فراوان کرده‌اند و همچنین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و شرکای اصلی تجاری این قاره شناخته می‌شوند. مکس ناتانسون در نشریهٔ فارین‌پالیسی نوشت: “مدت‌ها است که دولت‌های آمریکای لاتین از زیرساخت‌های ناجور کشورهای‌شان ناراضی‌اند” و چین “با راه‌حل اهدای درمجموع ۱۵۰ میلیارد دلار وام به این کشورها، از سال ۲۰۰۵/ ۱۳۸۴ در آمریکای لاتین حضور پیدا کرده است.” مجموع وام‌های چین به این منطقه، بیش از وام‌های بانک جهانی و بانک توسعه اینتر-آمریکا است.

 

افزایش مشارکت اقتصادی چین در آمریکای لاتین موجب شد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، چین را متهم کند که ” قدرت امپراطوری‌ای جدید است که کشورهای جدیدی را از طریق حربه‌های اقتصادی زیر سلطه می‌گیرد. … “. دراگان پلاوسیک از نشریه کانترفایر نیز می‌نویسد نتیجه سرمایه‌گذاری‌های چین در آمریکای لاتین “مطمئناً وابستگی اقتصادی به پکن را موجب می‌شود و تنها برای تکمیل فوری پروژه‌های زیربنایی نمی‌تواند باشد. ساده لوحانه خواهد بود اگر تصور کنیم که دیگر فشارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی در راه نباشند”.

 

با این‌همه، نمایندگان طبقه کارگر و توده‌های تحت ستم این قاره، نقش چین در آمریکای لاتین را “امپریالیستی” نمی‌دانند. به‌عنوان مثال، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، در طول ۱۳ سال ریاست‌جمهوری‌اش، شش بار به چین سفر کرد و طرفدار سرسخت روابط چین و ونزوئلا بود. او چین را شریکی اصلی در مبارزه برای دستیابی به جهانی جدید می‌شناخت و خاطرنشان می‌کرد: “ما مغزشویی شده‌ایم تا باور کنیم که رفتن نخستین انسان به کره ماه، مهم‌ترین واقعه قرن بیستم است، ولی نه، موردهایی بسیار مهم‌تر اتفاق افتادند و یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم میلادی، انقلاب چین بوده است.” دولت چاوز و جانشین او همیشه همکاری اقتصادی چین با ونزوئلا را تشویق کرده‌اند و هرگز آن را ضرربار ندیده‌اند. برعکس، چاوز باور داشت که اتحاد با چین سنگری است در برابر امپریالیسم، دیواری بزرگ در برابر برتری طلبی آمریکا.”

 

در دو دهه گذشته، سرمایه گذاری‌های چین در پروژه‌های توسعه بخش در حوزه‌های انرژی، معدن، صنعت، فناوری، ارتباطات، حمل و نقل، مسکن، و فرهنگ، در بهبود شرایط زندگی زحمتکشان ونزوئلا نقشی اساسی داشته‌اند.

 

کوین گالاهر، در کتاب مثلث چین، می‌نویسد طرح‌های بی سابقه مبارزه با فقر در ونزوئلا با ترکیبی از “قیمت بالای نفت در سال‌های دهه ۲۰۰۰/ ۱۳۷۹ و … سرمایه‌گذاری مشترک با چین” امکان پذیر شد. از سال ۲۰۰۳/ ۱۳۸۲ تا سال ۲۰۱۳/ ۱۳۹۲، در سرتاسر این قاره “رونق دهی چینی” به از بین بردن نابرابری‌های فزاینده در آمریکای لاتین که در دوران اجرای طرح ۱۰ ماده ای “اجماع واشنگتن اتفاق افتاد، کمک کرد.”

 

تفاوت اساسی بین سرمایه‌گذاری چینی و غربی (“رونق دهی چین” و “اجماع واشنگتن”) این است که بانک‌های چینی در راستای سیاست خارجی کلی کشورشان که مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر است، هیچ‌گونه شرطی به کشورهای وام گیرنده تحمیل نمی‌کنند، بلکه با آن‌ها به‌طور برابر عمل کرده و برای انجام معامله‌های سودمند متقابل تلاش می‌کنند.

 

از آنجا که وام‌های چینی با شرایط سخت ریاضت اقتصادی و خصوصی سازی همراه نیستند، دولت‌های آمریکای لاتین با استفاده از سرمایه‌های چینی برای تهیه کالاهای اولیه در حجمی بی‌سابقه، توانسته‌اند فقر و نابرابری را کاهش دهند.

 

چاوز دربارهٔ تفاوت‌های چین با قدرت‌های امپریالیستی صریحاً گفت: “چین بزرگ است ولی یک امپراتوری نیست. چین هیچ کشوری را لگدمال نمی‌کند، به کشوری حمله نکرده است و به‌دنبال پرتاب کردن بمب بر روی کسی نیست.” این پویایی ادامه دارد. خورخه آرئازا، وزیر امور خارجه، با مقایسه نگرش ایالات متحده و چین به ونزوئلا، اظهار داشت: “کشور ما در معرض حمله و تجاوز دائمی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. … خدا را شکر که بشریت می‌تواند برای تضمین صلح یا حداقل مناقشه‌هایی کم‌تر، بر جمهوری خلق چین تکیه کند.” آرئازا معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بین چین و ونزوئلا را “عادلانه، منصفانه، و برابر” توصیف کرد. او طی مصاحبه‌ای با ویجی پرشاد در نوامبر/ آبان‌ماه سال گذشته، اظهار داشت چین “در تضمین حاکمیت ونزوئلا مهم بوده است زیرا تجاوزهای ایالات متحده طی این سال‌ها افزایش یافته‌اند.” فیدل کاسترو که در ضد امپریالیسم بودنش شکی نیست، این فرض که چین قدرتی امپریالیستی است را کاملاً رد کرد و گفت: “چین به‌طور عینی امیدوار کننده‌ترین و بهترین نمونه برای همه کشورهای جهان سوم وعنصری مهم از تعادل، پیشرفت، و تأمین کننده صلح و ثبات در جهان شده است.”
کمک‌ها و دوستی چین برای کوبای سوسیالیست بسیار ارزشمند است. چین هم‌اکنون دومین شریک تجاری و منبع اصلی کمک‌های فنی برای این کشور است. چین همچنین روابطی مستحکم با بولیوی در دورهٔ ‌ریاست‌جمهوری مورالس برقرار کرد.

 

در یکی از برنامه‌های اخیر کارزار “نه به جنگ سرد”، روزنامه‌نگار بولیویایی به‌نام اولی وارگاس دربارهٔ نقش چین در پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی بولیوی گفت: “بولیوی یک کشور کوچک است، از فناوری لازم برای پرتاب موشک به فضا برخوردار نیست، بنابراین با چین همکاری کرد تا با پرتاب ماهواره، سیگنال تلفن و اینترنت را به گوشه و کنار کشور از آمازون گرفته تا کوه‌های آند و اینجا در مناطق کارگرنشین شهرهای بزرگ برساند.”

 

وارگاس در ادامه گفت این پروژه الگویی مثبت برای همکاری‌ای متقابلاً سودمند بوده است، زیرا چین تخصص و سرمایه‌گذاری را به‌ارمغان آورد ولی در پی مالکیت محصول نهایی نبود. ماهواره متعلق به مردم بولیوی است. اتهام امپریالیست بودن چین در آمریکای لاتین، همچون در آفریقا، کاملاً بی‌پایه است. چین با آمریکای لاتین تجارت می‌کند. چین در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری می‌کند. ولی چین در تلاش برای تسلط بر آمریکای لاتین یا به‌خطر انداختن حاکمیت آن نیست.

[به‌قلم کارلوس مارتینز، نشریهٔ مورنینگ استار]

نامۀ مردم

تورم و گرانی روز افزون ناشی از سیاست اقتصادی خود رژیم است

مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماههٔ منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ را در نخستین روز فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد. بر اساس این اعلام، نرخ تورم سالانه نسبت به دُور مشابه سال قبل ۳۶.۴ درصد گزارش شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, نئولیبرالیسم

سود هوآوی علی‌رغم افزایش فشارهای آمریکا رکورد زد

داده‌های جدید نشان می‌دهد سود غول تکنولوژی، هوآوی، سال گذشته علی‌رغم فشارهای آمریکا و قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه واشنگتن، به بالاترین سطح تاریخ رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

ریچارد نفیو ، هنر تحریم‌ها و بحران ۲۴ ساله مرغ در ایران

این ایام که موضوع “مرغ” به یک چالش سیاست‌گذاری در کشور و بحران در منازل ایرانیان تبدیل شده است، مهم است که توجه داشته باشیم “بحران مدیریت مرغ” نه داستان امروز و فقط این دولت که روایت یک چالش حداقل ۲۴ ساله در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست گذاری در کشور است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, سیاسی