گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

آیا «بی‌بی‌سی» گرای ترور «فهیم دشتی» را داد؟/ وقتی توضیحات رسانه انگلیسی مخاطبانش را قانع نمی‌کند!

ترور فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی دره پنجشیر در حین گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با شائبه‌هایی همراه شده و بی بی سی در تلاش برای برداشتن انگشت اتهام از روی خود است.

 

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: دو روز پیش (دوشنبه ۱۵ شهریور) منابع خبری از کشته شدن «فهیم دشتی» یکی از فرماندهان جبهه پنجشیر خبر دادند. منابع آگاه با اعلام این خبر به رسانه‌های افغانستان گفتند که خبر کشته شدن دشتی از سوی دو طرف نیز تایید شده است.

 

‌آیا بی‌بی‌سی گرای ترور فهیم دشتی را داد؟

 

روزنامه جوان درباره ترور دشتی نوشت: با ترور فهیم دشتی روزنامه‌نگار و سخنگوی جبهه مقاومت ملی دره پنجشیر، گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای مجازی درباره چگونگی ترور او توسط پهپاد صورت گرفته است.

 

فهیم دشتی، خواهرزاده عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان و از پیشکسوتان رسانه در این کشور محسوب می‌شود که در تحولات کنونی افغانستان در کنار احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود قرار گرفته بود. این فعال رسانه‌ای در جریان درگیری‌های طالبان برای تصرف پنجشیر توسط پهپاد ترور شده است.

 

با این‌حال گفته می‌شود دقایقی پیش از این اتفاق شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در تماس تلفنی زنده با فهیم دشتی، چند ثانیه تصویر را قطع کرده و شماره تماس او را بر روی صفحه نشان می‌دهد و چند دقیقه بعد پاکستان با شناسایی محل او از طریق شماره در پنجشیر، با پهپاد آنجا را بمباران می‌کنند.

 

مقامات پاکستانی البته هرگونه دخالت نظامی در پنجشیر را تکذیب کرده‌اند.

 

بی‌بی‌سی البته برای سرپوش گذاشتن بر این فضاحت در گزارشی از قول عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان، نوشته است: چگونگی شهادت فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی و ژنرال عبدالودود ذره روشن شده است. عبدالله دو روز پس از این حادثه در یک پیام تسلیت گفت به دلیل اینکه «ارتباطات مخابراتی با پنجشیر قطع بود، محل وقوع حادثه و نوعیت آن تا امروز مشخص نشده بود.»

 

عبدالله جزئیات بیشتری ارائه نکرده، اما منابع جبهه مقاومت ملی گفته‌اند که این دو در حمله با پهپاد کشته شده‌اند. عبدالله که دایی فهیم دشتی است در پیام تسلیت خود نوشت: «فهیم دشتی یک انسان مؤمن، متعهد، ارزشگرا، مخلص و شیفته راه و آرمان قهرمان ملی بود. او طی سه دهه گذشته در راه روشنگری با تمام وجود همت گماشت و سنگر رسانه و نهاد‌های رسانه‌ای را برای رشد ارزش‌های مسلکی ژورنالیزم، نهادینه شدن آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات در جامعه بر هر کار دیگری ترجیح داد.»

 

پایگاه تحلیلی خبری الف نیز نوشت: شماره تلفن همراه ماهواره‌ای فهیم دشتی با شماره ۷۰۶۰۵۰۴۰۱۴ که در حین مصاحبه با بی بی سی فارسی به صورت ناگهانی منتشر شده بود قابل پیگیری موقعیت دقیق دارنده آن بوده است و این مسئله در سایت با آدرس اینترنتی ذیل قابل مشاهده است:

https://trace.bharatiyamobile.com/index.php?numb=7060504014

وقتی توضیحات رسانه انگلیسی مخاطبانش را قانع نمی‌کند!

 

بنگاه خبری بریتانیا (بی بی سی) نیز برای اینکه انگشت اتهام را از خود بردارد در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: در دو روز اخیر ادعاهای نادرستی مطرح شده مبنی بر اینکه انتشار شماره‌ای در حین مصاحبه با فهیم دشتی، روزنامه نگار و سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در برنامه زنده صفحه ۲ باعث شناسایی محل اقامت او شده است. این ادعاها واقعیت ندارد. مصاحبه آقای دشتی با استفاده از نرم‌افزار زوم بود که از طریق ماهواره بی‌بی‌سی به استودیو برنامه وصل شد. بی‌بی‌سی امنیت و سلامت میهمانان برنامه‌هایش را بسیار جدی می‌گیرد.

 

لازم به توضیح است که شماره‌ای که برای لحظاتی بر صفحه تلویزیون ظاهر شد، شماره تلفن آقای دشتی نبود بلکه نام کاربری او برای ارتباط از طریق زوم بود و هیچ ارتباطی به محل اقامت وی نداشت.

 

اما نظرات مخاطبان در زیر پست‌های به‌زعم بی بی سی شفاف‌سازی(!) این رویداد حاکی از آن است که ظاهرا این توجیهات بی بی سی مخاطبانش را قانع نکرده است.

 

کاربری به نام shayganpourbehrooz نوشته : البته کسانیکه با کامپیوتر اشنا هستند میدانند که چنانچه دسترسی برنامه ها به مکان را لغو نکرده باشید ،میشود از همین روش برای تعیین مکان تماس گیرنده استفاده کرد.و شاید بهتر بود پاسخ میدادید که اصولا چرا بینندگان بی بی سی اینچنین نسبت به شما شکاک و بدبین هستند؟!!!

کاربر دیگری به نام sima6992 نوشته که اگر ارتباط مخابراتی با پنجشیر قطع بوده شما چطور به صورت زنده داشتید مصاحبه میکردید ؟؟اون شماره ای که رو صفحه اوومد چی بود ؟؟

 

کاربری به نام lkhodaverdi می‌نویسد: دلیلش اینه که بی‌بی‌سی چند ثانیه مصاحبه رو قطع میکنه شماره تلفن فهیم دشتی روی صفحه میاد و از روی همون شماره ردیابیش میکنن جاش رو پیدا میکنن و میکشنش‌! واقعیت چهره‌ی تو اینه بی‌بی‌سی

 

یکی دیگر از کاربران به نام mehrdad_shakiba1351 نوشته: غلط کردی پس چرا همون موقع موشک به محل اقامت شلیک شد

 

nazerimahmood کار بر دیگری است که در پاسخ به توجیهات بی بی سی نوشته: گفته شده شماره موبایلی که فهیم دشتی از طریقش با بی بی سی مصاحبه کرده دراختیار پاکستان قرار گرفته و با تکنولوژی اهدایی بایدن به پاکستان رهگیری و با پهباد به ماشین شلیک شده.

 

amireiran8555 نیز نوشته: خیانت کارترین هستینbbc

 

کاربری به نام abed.jafari1373 نوشته: همه شماهارو شناختن با این چرندیات چه کسانی رو میخواهید بازی بدید

یک منبع نزدیک به احمد مسعود: پنجشیر در کنترل ماست

یکی از افراد نزدیک به احمد مسعود خصوص آخرین وضعیت پنجشیر گفت: جنگ در پنجشیر تمام شده است. مردم به سمت منزل و خانه‌های خود در حرکت هستند و منطقه در دست نیروهای مردمی است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تحلیل, جهان, قطر

شبکه خبری چین: دوران آمریکا در افغانستان پایان یافته است

شبکه سی جی تی ان (CGTN) چین در گزارشی با اشاره به تحولات افغانستان و خروج نیروهای ناتو از این کشور نوشت دوران آمریکا در افغانستان و بسیاری از کشورهای منطقه پایان یافته است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, شرق اروپا, مقاله