پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آیا آستانه و تاشکند به سمت نزدیکی به آمریکا حرکت می‌کنند؟

روزنامه «پراودا» در تحلیلی نوشته است: در حالی که روسیه در جبهه دیپلماتیک در حال جنگ با آمریکا و انگلیس است، متحدان نزدیکش در جامعه مشترک المنافع به تدریج در حال نزدیک شدن به واشنگتن هستند. قزاقستان از قطعنامه پیشنهادی روسیه که تجاوز نظامی آمریکا به سوریه را محکوم می کرد، حمایت نکرد. در جمهوری ازبکستان در همسایگی آن نیز اعلام شده که همکاری‌های نظامی-فنی با آمریکا تقویت خواهد شد.

 

چرا قزاقستان در صحنه شورای امنیت، از رای مثبت دادن به قطعنامه‌ای که حمله موشکی آمریکا، انلیس و فرانسه به خاک سوریه را محکوم می کرد، خودداری کرد؟ این تصمیم “نورسلطان نظربایف” (رئیس جمهوری قزاقستان) موجب تعجب مسکو شد. ترکیه نیز به قطعنامه رای ممتنع داد و اردوغان، رئیس جمهوری این کشور حتی از حمله موشکی به سوریه حمایت کرده و تاکید کرد بشار اسد باید برود. فقط چین و بولیوی از مواضع روسیه حمایت کردند.

 

مقامات آستانه با این اقدام خود به مسکو فهماندند که قزاقستان می خواهد متحد آمریکا در منطقه آسیای مرکزی شود. تصادفی نیست که آنها پیشتر به شکل کاملا نمادین از قبول درخواست “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه برای حفظ رژیم بدون روادیدی بین دو کشور خودداری کردند.

 

جالب توجه است که تغییر جهت اساسی نظربایف به سمت آمریکا بعد از دیدار وی با “دونالد ترامپ” در ژانویه سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. روسای جمهوری قزاقستان و آمریکا بیانیه مشترکی در باره گسترش مشارکت راهبردی بین دو کشور امضا کردند. این ملاقات در کاخ سفید و پشت درهای بسته صورت گرفت. البته دشوار نیست تصور کرد که ترامپ به نظربایف پیشنهاد «اتحاد علیه روسیه» را داده باشد.

 

آستانه به سیاست برقراری توازن در روابط با مسکو و واشنگتن ادامه می‌دهد

 

البته این اصلا به منزله آن نیست که آستانه یک ساعته از دوستی دیرین خود با مسکو، صرف نظر خواهد کرد. مقامات باهوش قزاقستان مانند همیشه سیاست چندجانبه ای را در برقراری توازن بین روابطشان بین مسکو و واشنگتن اجرا می کنند. البته اکنون آنها کمتر به روسیه چشم دوخته و بیشتر به سمت غرب و ترکیه نزدیک می شوند.

 

تصمیم اخیر نظربایف در مورد وارد کردن کشور به برنامه استفاده از زبان لاتین (بجای روسی) جهت گیری واضح به سمت آنکارا و شرکت در برنامه ایجاد «کشورهای دوست ترک زبان»، این مسئله را ثابت کرده است. این برنامه به نوعی جایگزین جامعه کشورهای مشترک المنافع است که بسیاری از جمهوری‌های آن بتدریج در حال بررسی «طلاق متمدمانه» با آن هستند.

 

نظربایف چندی پیش اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ شرکت آمریکایی در قزاقستان فعالیت دارند و آنها حدود ۵۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند. که در میان آنها شرکت‌های بزرگ نفتی، شرکت‌های فعال در عرصه انرژی و غیره دیده می شوند و بدین ترتیب همکاری‌های فنی بین دو کشور افزایش می یابد.

 

البته از سوی دیگر، عامل بازدارنده‌ای نیز برای نزدیکی قزاقستان به غرب وجود دارد. آستانه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های اقتصادی اورآسیا است که رهبران این کشور را مجبور می سازد تا برای دوستی با آمریکا، همواره نیم نگاهی هم به مسکو داشته باشد.

 

تاشکند راه خود برای نزدیکی به آمریکا را دیگر انتخاب کرده است

 

جمهوری ازبکستان در همسایگی قزاقستان، شرایط بهتری از این جهت دارد، برای اینکه اخیرا بطور کامل از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شده و اعلام کرده که از سازمان همکاری‌های اقتصادی اورآسیا نیز بیرون خواهد آمد. بدین تریب “شاوکات میرضیایف” (رئیس جمهوری ازبکستان) علامت آشکاری به کاخ کرملین ارسال نموده: تاشکند از این به بعد سیاست خارجی مستقل از روسیه را به اجرا خواهد گذاشت.

 

چندی پیش رئیس جمهوری ازبکستان با انتشار دستوری، اعلام کرد که این کشور به همکاری‌های نظامی-فنی خود با آمریکا با هدف مدرنیزه سازی نیروهای مسلح ازبکستان، ادامه می دهد. علاوه براین، متخصصان پنتاگون به آموزش نظامی نظامیان ازبک پرداخته و شهروندان ازبکستانی نیز در دانشگاه‌های نظامی آمریکا تحصیل خواهند نمود.

 

بر اساس دستور میرضیایف، ازبکستان قصد دارد مذاکرات با طرف آمریکایی در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری و مسائل مربوط به توسعه اقتصادی را نیز فعال کند. این جمهوری آسیای مرکزی همچنین قصد دارد توافقنامه گسترده جدیدی در زمینه مشارکت و همکاری با اتحادیه اروپا و تشکیل شورای ازبکستان-اروپا در زمینه سرمایه گذاری خارجی امضاء کند.

 

طبق اطلاعات طرف ازبکستانی، حجم سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در اقتصاد این جمهوری حدود ۶۰۰ میلیون دلار است. بیش از ۱۶۰ موسسه تجاری با مشارکت شرکت‌های آمریکایی در ازبکستان فعالیت دارند. اکنون نیز میزضیایف خود را برای نخستین سفر رسمی به واشنگتن و ملاقات با دونالد ترامپ آماده می کند.

 

بدین ترتیب مقامات تاشکند دیگر انتخاب خود را به نفع آمریکا انجام داده‌اند و این در حالی است که مقامات مسکو سکوت کرده و تفسیری در باره اقدامات ضدروسی آستانه و تاشکند ارائه نمی دهند. البته بعید است که روسیه به این سادگی ازبکستان را به آغوش آمریکا بیندازد.

 

مسکو تصمیم گرفته تا همه همکاری‌های خود با ازبکستان در زمینه انرژی را فعالتر کند و در این راستا از هم اکنون طرح‌های مشترک جدیدی در این کشور آغاز شده است.

 

رئیس جمهوری ازبکستان نیز اعلام کرده که در سل ۲۰۱۸ قراردادی با روسیه در مورد ساخت نیروگاه اتمی تولید برق امضاء خواهد شد. در همین راستا در اواخر سال گذشته نیز دو کشور توافقنامه‌ای در زمینه گسترش همکاری‌ها در عرصه استفاده از انرژی اتمی صلح آمیز منعقد کرده بودند.

 

بدین ترتیب، نتیجه این رقابت سیاسی، مانند بازی فوتبال مساوی می شود. آمریکا پرسنل نظامی ازبکستان را بر اساس استانداردهای پنتاگون آموزش داده و روسیه نیز برای این جمهوری نیروگاه اتمی می سازد. مسکو علاوه بر ساخت نیروگاه، متعهد شده تا پرسنل متخصص برای کار در این نیروگاه را نیز آموزش دهد.

تسنیم

کرزای: فقط روسیه می‌تواند به‌افغانستان کمک کند/ آمریکایی‌ها همه را فریب دادند

حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ای با یک شبکه خبری روسی گفت: روسیه تنها نیرویی است که می‌تواند کشور ما را در جنگ با تروریسم کمک کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

چرایی کارشکنی آمریکا در روند صلح افغانستان

نشریه «گلوبال ریسرچ» درباره مهمترین دلیل کارشکنی آمریکا در روند صلح افغانستان نوشت که واشنگتن از این کشور به عنوان پایگاه نظامی در منطقه استفاده خواهد کرد تا نقش آسیای مرکزی، روسیه و چین کاهش یابد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

«کرزی» بار دیگر آمریکا را به حمایت از داعش در افغانستان متهم کرد

رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد که شیوه کار نیروهای خارجی در کشورش با شکست روبر شده‌ و فعالیت گروه تروریستی داعش نیز در حضور آمریکا در افغانستان گسترش یافته است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, روسیه