خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

احسان سهرابی؛ آن‌ها با دلار دولتی جنس وارد نکرده‌اند، احتکار نکرده‌اند، آن‌ها اختلاس نکرده‌اند، آنها فقط دست‌فروشند

احسان سهرابی می‌گوید: باید به شهرداران و شهرداری‌ها و ماموران سد معبر آن‌ها گفت «با غم مردم شهر زیبا نمی‎‌شود. با گریه زن دست‌فروش شهر سبز نمی‌شود.»

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحران کرونا منجر به افزایش نرخ مشاغل غیررسمی شد؛ به هر طرف که نگاه می‌کنیم، دستفروشان را می‌بینیم که بار بر پشت با هزار زحمت «نان» درمی‌آورند؛ اما در موارد بسیاری با این زحمتکشان به این بهانه که فضای شهر را زشت و آلوده می‌کنند، مقابله می‌شود؛ مقابله‌ای که گاهاً به خشونت نیز می‌کشد.

 

احسان سهرابی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی در این رابطه به ایلنا می‌گوید: دستفروشان با هزار زحمت نان درمی‌آورند اما نان کسی را آجر نمی‌کنند؛ آن‌کس نان دیگران را آجر کرده که به دو میلیارد یورو می‌گوید پول خُرد، آن‌کس نان ملت را آجر کرد که با میلیاردها دلار درآمد ارزی، نتوانسته کاری بکند؛ نرخ اشتغال‌زایی‌ را درنمودارها می‌بینیم!

 

او به برخورد ماموران سد معبر با دستفروشان انتقاد دارد: «گویی تیم سد معبر، مامور و معذور به زدن هستند. فرقی هم نمی‌کند دست‌فروش شهر زن باشد یا مرد، جوان باشد یا پیر. پیرمرد چه کند؟ زن دست‌فروش چگونه به زندگی‌اش سامان دهد؟ سهم آنها از دنیا بساطی با چند جوراب یا یک چرخ میوه است. سهم آنها از دنیا کوچک و فقط دو متر و ده سانتیمتر است. آنها با همین سهم کوچک، زندگی می‌کنند. دختر عروس و پسر داماد می‌کنند. چرخ دنیا برای آنها اینگونه چرخیده است؛ گوشه خیابان در سرما و گرما، چشم در چشم مردم. نگران برف، باران و البته مامورین هستند.»

 

سهرابی ادامه می‌دهد: آنها سکه نخریدند. آنها با دلار دولتی جنس وارد نکرده‌اند. آنها احتکار نکرده‌اند. آنها اختلاس نکرده‌اند. آنها فامیل بازی نکرده‌اند. آنها وام میلیاردی نگرفته‌اند. آنها دزدی نکرده‌اند. آنها گران فروشی نکرده‌اند. آنها فقط دستفروشی کردند. ماموری که می‌زنی، می‌شکنی، فحش می‌دهی، کاش یک لحظه فکر می‌کردی چشم یک خانواده به دست کسی است که تو به صورتش سیلی زدی. شاید او آن روز به دنبال جمع کردن پول لازم برای خرید یک دارو بوده… می‌زنی و می‌روی بدون اینکه ببینی زیر نگاه خصمانه‌ی تو غرور یک مرد خرد می‌شود. یک مرد خجالت زده یک خانواده می‌شود.

 

به گفته سهرابی، ادعاها قابل قبول نیست؛ ادعاهایی که موجب برخورد می‌شود: «دست‌فروشی، شغل کاذب است. چهره شهر را زشت می‌کند. گاهی رفت و آمد مردم را مختل می‌کنند…..»

 

او سوالاتی مطرح می‌کند: برای آنان چه کرده‌ایم؟ آیا ساماندهی شده‌اند؟ آیا برایشان امکاناتی فراهم کرده‌اند که در گوشه امن و به راحتی نان دربیاورند اما آن‌ها تمکین نکرده‌اند و گفته‌اند نه، نمی‌خواهیم؟!

 

این فعال کارگری در پایان می‌گوید: باید به شهرداران و شهرداری‌ها و ماموران سد معبر آن‌ها گفت «با غم مردم شهر زیبا نمی‎‌شود. با گریه زن دست‌فروش شهر سبز نمی‌شود.»

۳۰ کشور جهان خواستار پایان یافتن اقدامات یکجانبه از جمله تحریم‌ها شدند

۳۰ کشور جهان با ابزار نگرانی از اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌ها علیه کشورهای در حال توسعه اعلام کردند این اقدامات برخلاف منشور سازمان ملل، چند جانبه گرایی، قوانین بین‌المللی و اصول پایه‌ای روابط بین‌‌الملل است و خواستار پایان یافتن فوری و کامل این اقدامات شدند.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

سودان: انقلابی در حال تکوین

برخاستن مردم سودان علیه نظام فاسد و سرکوبگر و سرنگون کردن حکومت عمر البشیر در دسامبر ۲۰۱۸، نظر جهانیان را در سراسر آن سال به وقایع آن کشور جلب کرد. موفقیت این خیزش مردمی که می‌توانست راه گذار به دموکراسی و سکولاریسم را بگشاید جشن گرفته شد، ولی این جابه‌جایی هنوز پایان‌یافته نیست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, اقتصادی, ایدئولوژیک, بانک جهانی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سودان, سیاسی, شرق افریقا, صهیونیسم, کارگری, کمونیسم

روسیه اظهارات وزیرمشاور امور اروپایی فرانسه را احیای تبعیض نئونازیسم در اروپا نامید

وزارت امور خارجه روسیه از رفتار تبعیض آمیز دولت فرانسه در اعمال محدودیت برای اعضای هیات روسی برای تردد در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ انتقاد کرد. فرانسه واکسن اسپوتنیک وی را برای ایمنی در برابر ویروس کرونا کافی نمی‌داند و برای تردد هیات روسی محدودیت قایل شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, فرانسه, نئونازیسم