بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

آنگلا مرکل خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر چین در آلمان شد

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در سفر به چین خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر این کشور در آلمان شد. این درحالی است که برخی از سیاستمداران آلمان، پیشتر بارها نسبت به گسترش نفوذ سیاسی چین در سایه این سرمایه‌گذاری‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

سفر مرکل به پکن، یک روز پس از انتشار گزارش بانک فدرال آمریکا انجام شده است؛ این گزارش می‌گوید که جنگ اقتصادی آمریکا با چین، تاکنون ٨۵٠ میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضرر زده است.

 

سفر روز جمعه ١۵ شهریور/ ۶ سپتامبر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به جمهوری خلق چین، دوازدهمین سفر او به این کشور است. در آستانه این سفر اعلام شد که مرکل در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر چین، درباره اختلافات اقتصادی این کشور با ایالات متحده آمریکا و همچنین سرنوشت اعتراض‌های گسترده هنگ کنگ گفت‌وگو خواهد کرد.

 

روزنامه سویسی “نویه سورشر تسایتونگ” بامداد جمعه نوشت: «در دیدار مرکل با رهبران چین، فشاری که اختلافات اقتصادی آمریکا و چین بر آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان وارد می‌کند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین معترضان هنگ کنگ امیدوارند مرکل در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر چین، از مبارزات آن‌ها پشتیبانی کند؛ اما “این پشتیبانی بعید است؛ مرکل، هرگز نقش رهبر جهان آزاد را نداشته است”».

 

برخلاف این پیش‌بینی، صدراعظم آلمان در دیدار با “لی که چیانگ” نخست وزیر چین تأکید کرد: «در وضعیت فعلی باید همه امکانات برای حل مسالمت‌آمیز بحران هنگ کنگ به کار گرفته شود». او از این که بخشنامه مربوط به استرداد چینی‌ها از هنگ کنگ از سوی دولت هنگ کنک لغو شده ابراز شادمانی کرد.

 

نخست وزیر چین در پاسخ قول داد که برای حل این بحران در چارچوب قانون و مقررات مربوط به خودمختاری هنگ کنگ اقدام شود. وی گفت «دولت مرکزی چین از تلاش دولت هنگ کنگ برای حل مشکل پشتیبانی می‌کند و مقررات مربوط به “یک کشور و دو سیستم” را رعایت خواهد کرد».

 

جنگ اقتصادی چین و آمریکا

 

سفر مرکل به چین یک روز پس از انتشار گزارش تازه بانک فدرال آمریکا انجام شده است. در این گزارش تأکید شده که جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین سبب کاهش دادوستد جهانی شده و تاکنون حدود ٨۵٠ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب رسانده است. آلمان به عنوان قهرمان صادرات جهان در این زمینه زیان زیادی دیده است.

 

اتحادیه اروپا و در رأس آن آلمان، از زمانی که دولت ترامپ بر عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی از اروپا و چین افزود، برای توسعه مناسبات اقتصادی خود با جمهوری خلق چین تلاش می کنند.

 

به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه “دیتسایت” آلمان، مرکل در دیدار با نخست وزیر ژاپن خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر چین در کشور خود شد. چین در دهه‌های اخیر صدها میلیارد دلار برای خرید سهام مؤسسات، مستغلات و صنایع آلمانی، سرمایه گذاری کرده است. بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی آلمان، بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که پکن در سایه این سرمایه‌گذاری‌ها نفوذ سیاسی خود بر آلمان را نیز گسترش دهد.

 

دیدار مرکل با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، بعد از ظهر امروز (جمعه ۶ سپتامبر) انجام می‌شود. از پیش اعلام شده است که او در این دیدار نیز پیرامون اوضاع هنگ کنگ و اختلافات اقتصادی چین و آمریکا و تأثیرهای آن بر اتحادیه اروپا و آلمان، با میزبان خود گفت‌وگو خواهد کرد.

رادیو فرانسه