سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

آمریکا ۷۵۰ پایگاه نظامی بزرگ و کوچک در بیش از ۱۳۰ کشور جهان دارد

تارنمای خبری «انباء تونس» چند روز پیش نوشت، آمریکا ۷۵۰ پایگاه نظامی بزرگ و کوچک در بیش از ۱۳۰ کشور جهان دارد و نظامیان آمریکایی در این پایگاه ها به انجام ماموریت های مختلف مانند عملیات نظامی مستقیم، حمایت و پشتیبانی لجستیکی یا حفظ صلح در قالب نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل می پردازند و البته نیروهای آمریکایی طی دو دهه گذشته بیشترین پایگاه نظامی در کشورهای مختلف ایجاد کرده اند.

 

ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا آبان ماه گذشته فاش کرد کشورش پس از خاورمیانه، بیشترین نیروی نظامی را در آفریقا دارد.

 

مبارزه با تروریسم بهانه آمریکا برای اعزام نیرو

 

از سوی دیگر «چارلمز جانسون» تاریخ نگار آمریکایی گفته است، ارتش این کشور بیش از ۵۰۰هزار سرباز، جاسوس، نیروی فنی، معلم، کارمند و نیروی غیر نظامی در کشورهای مختلف دارد، جنگ ضد تروریسم تنها دستاویزی برای واشنگتن جهت پیشبرد طرح های امپریالیستی اش است و هدف از اعزام این همه نیروی نظامی به نقاط مختلف جهان، تقویت امپراتوری آمریکا و افزایش نفوذ آن در جهان است.

 

تارنمای خبری انباء تونس همچنین به نقل از منابعی آگاه که از آن نامی نبرد، نوشت، آمریکا حدود هشت هزار نیروی نظامی ویژه در آفریقا دارد.

آمریکا: تنها یک پایگاه نظامی رسمی در آفریقا داریم

 

ژنرال «توماس والد هاوزر» فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا نیز چندی پیش اعلام کرد نظامیان آمریکایی بیشتر در چاد، کنگو دمکراتیک، اتیوپی، سومالی، اوگاندا، سودان، رواندا و کنیا مستقرند و واشنگتن به صورت رسمی تنها یک اردوگاه نظامی در جیبوتی دارد (که حدود دو هزار نظامی آمریکایی در آن مستقرند) و در بقیه کشورهای آفریقایی پایگاه نظامی ندارد و این در حالی است که برخی رسانه ها اسنادی مبنی بر تاسیس یک پایگاه هوایی آمریکایی در شهر «آگادیس » نیجر با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار منتشر کرده اند که این باعث شده است سوالات زیادی در خصوص اهداف واشنگتن از ایجاد چنین پایگاهی مطرح شود.

 

آمریکا ۱۲ پایگاه نظامی محرمانه در آفریقا دارد

 

گفته می شود آمریکا ۱۲ پایگاه نظامی مخفیانه دیگر در آفریقا دارد که وجود آن را انکار می کند و این کشور از طریق حضور نظامی می خواهد قاره آفریقا را با روش جدید و مبتکرانه ای اشغال کند. البته ظاهرا بیشتر این پایگاه ها کوچک است و آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین خود را از آنجا برای انجام ماموریت های خاص به پرواز در می آورد که پایگاه آمریکایی در منطقه «گاروا» در شمال کامرون و آگادیس در مرکز نیجر از این جمله پایگاه ها است.

 

رسانه ها تاکنون از عملیات نظامی آمریکا در ۶ کشور آفریقایی و از جمله لیبی (با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به گروه های مسلح) سومالی (برای حمله به الشباب )، اوگاندا(برای دستگیری رهبر شورشیان اوگاندا)، نیجریه (کمک به نیروهای ارتش این کشور در مبارزه با بوکوحرام)، نیجر( برای مبارزه با گروه های تندرو که اخیرا چهار سرباز آمریکایی نیز در این کشور کشته شدند) و جیبوتی پرده برداشته اند.

 

گفته می شود آمریکا در جیبوتی ۲هزار نظامی، در نیجر ۸۰۰ ، در سومالی ۴۰۰ ، در کامرون ۱۰۰ و در اوگاندا هم ۵۶ نیروی نظامی دارد.

 

همچنین برخی رسانه های تونسی و از جمله تارنمای «کاپیتالیست» نوشتند، آمریکا با ۴۹ کشور از مجموع ۵۴ کشور آفریقایی روابط نظامی دارد و پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱میلادی ، صدها میلیون دلار برای تسلیح و آموزش ارتش های آفریقایی مانند ارتش مالی، الجزایر، نیجرف چاد، موریتانی ، سنگال ، تونس و مصر هزینه کرده است.

 

وال استریت ژورنال: هیچ کشور آفریقایی رسما با ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی موافقت نکرده

 

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از مقام های عالی رتبه آمریکایی نوشت، تاکنون هیچ یک از کشورهای واقع درشمال آفریقا اجازه تاسیس پایگاه نظامی به آمریکا نداده اند و حضور آمریکا در این کشورها منحصر به صدور مجوز برای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین و حضور شمار محدودی از نظامیان در برخی پایگاه های نظامی این کشورها است.

 

با این که آمریکایی ها به صورت رسمی اعلام کرده اند جز در جیبوتی، در کشور دیگری پایگاه نظامی ندارند اما طی چند ماه گذشته برخی رسانه های الجزایری و تونسی در پی انتشار اخبار و گزارش هایی در رسانه های آمریکایی مانند واشنگتن پست و نیویورک تایمز، مطلبی در مورد حضور نظامی آمریکا در این کشورها منتشر کرده اند، در حالی که دولت این دو کشور هرگونه وجود پایگاه های نظامی آمریکایی و همچنین نظامیان این کشور در خاک خود را تکذیب می کنند.

 

تارنمای خبری «الوطن» الجزایر نیز دو روز پیش نوشت، «لاسیان کنوکس براون» سخنگوی سفارت آمریکا در الجزایر هرگونه حضور نظامی این کشور در خاک الجزایر را تکذیب و تاکید کرد اخباری که رسانه های آمریکایی در این خصوص منتشر و رسانه های الجزایری آن را بازنشر کرده اند، ناشی از برداشت نادرست این موضوع بوده است.

 

وی افزود: ما نیروی نظامی در الجزایر نداریم ، سفارت امریکا در الجزایر کارمندانی مسئول تامین امنیت دارد که وظیفه آن ها تامین امنیت ساختمان سفارت است و گاهی نیز برخی مسئولان نظامی برای دیدارهایی مقطعی به سفارت آمریکا در الجزایر می آیند.

 

به هر حال باید گفت آمریکا سعی می کند به بهانه های مختلف و از جمله مبارزه با تروریسم جای پایی در آفریقا پیدا کند و این در حالی است که مردم این کشورها در خصوص حضور آمریکایی ها در خاک خود حساسیت نشان می دهند.

ایرنا

ده‌ها هزار دانش‌آموز آمریکایی علیه قوانین فروش سلاح به خیابان‌ها ریختند

به گزارش شبکه تلویزیونی ان بی سی، دانش‌آموزان بسیاری در ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله نیویورک، کالیفرنیا، اوهایو، ایلی نوی، ویرجینیا و فلوریدا در این تظاهرات سراسری که از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، شرکت کردند.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر

اسنودن: رئیس جدید سیا مظنون به شکنجه است / انتقاد شدید مک کین از گزینه ترامپ برای «سیا»

ادوارد اسنودن در حساب توئیتری خود نوشت: نخستین رئیس زن سازمان سیا در صدر فهرست مقام های آمریکایی است که خواستار از بین رفتن اسناد مربوط به شکنجه های غیرقانونی شده است تا این لیست هرگز به دست کنگره آمریکا نرسد.

ادامه

اسنودن, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر

واشنگتن پست؛ تیلرسون برکنار و پومپئو رئیس سازمان سیا، وزیر جدید خارجه آمریکا می‌شود

ترامپ در توییتر خود نوشت: «برای تیلرسون آرزوی موفقیت می‌کنم، از تعهد و خدمات وی قدردانی می‌کنم. مرد خوبی است و ما با هم همکاری خوبی داشتیم اما در رابه با بعضی مسائل اختلاف نظر داشتیم.»

ادامه

امریکا, جهان, خبر

در نامه‌ای به «تیلرسون»؛ سناتورهای آمریکا خواستار آغاز گفتگوهای استراتژیک با روسیه شدند

به گزارش اسپوتنیک، سناتورها «برنی سندرز»، «دایان فین اشتاین»، «اِد مارکی» و «جف مرکلی» در نامه ای خطاب به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از وی درخواست کردند که متعاقب رونمایی رئیس جمهور روسیه از تسلیحات جدید هسته ای این کشور، دور جدیدی از گفتگوهای استراتژیک با مسکو را آغاز کند.

ادامه

امریکا, تشنج زدایی, جهان, خبر, روسیه