پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آمریکا مانع سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در افغانستان می‌شود + فیلم

برادر رئیس جمهور افغانستان در اظهارات تازه‌ای تاکید کرد که آمریکا در دو دهه گذشته از سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در بخش معادن و صنعت افغانستان جلوگیری کرده است.

 

به گزارش تسنیم، «حشمت غنی» برادر رئیس جمهور افغانستان با انتشار یک فایل ویدئویی اظهارداشت: آمریکا در ۲۰ سال گذشته به سرمایه‌گذاران منطقه اجازه نداده تا در بخش معادن و صنعت ما سرمایه‌گذاری کنند.

 

وی افزود: خود آمریکایی‌ها هم در این بخش سرمایه‌گذاری نکردند و نه به روس‌ها و قزاق‌ها و ایرانی‌ها اجازه دادند تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

 

افغانستان دارای منابع عظیم و غالباً دست ‌نخورده مس، سنگ آهن، کرومیت، جیوه، روی، سنگ‌های قیمتی شامل یاقوت و زمرد و همچنین طلا و نقره است که مهم‌تر از همه این منابع می‌توان از لیتیوم نام برد.

 

ارزش منابع لیتیوم در افغانستان بین ۱ تا ۳ تریلیون دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

 

براساس شواهد برخی گروه‌های تروریستی و مخالفان مسلح دولت افغانستان از طریق کشف و فروش منابع معدنی بخشی از هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.

 

آمریکا از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارد و مخالفان و موافقان سیاست واشنگتن پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش می‌دهند. موافقان اظهار می‌کنند که آمریکا در این کشور حضور دارد تا با تروریسم مبارزه کند و به بازسازی این کشور و حرکت آن به سوی دموکراسی کمک کند.

 

مخالفان اما اظهار می‌کنند که واشنگتن می‌خواهد منابع غنی معدنی افغانستان به ارزش چند تریلیون دلار را تحت کنترل درآورد.

 

برخی کارشناسان می‌گویند که منابع معدنی افغانستان و احتمال بهره‌برداری از آن قطعا می‌تواند نقشی در ادامه اشغال افغانستان داشته باشد، اما نه استخراج این منابع و نه مبارزه با تروریسم اصلی‌ترین دلیل حضور آمریکا در افغانستان نیست بلکه دلیل اصلی آن ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه است.

 

این کارشناسان می‌گویند که اگر به نقشه نگاهی بیندازیم، افغانستان در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور توسعه‌نیافته است و دسترسی به آب‌های آزاد نیز ندارد. اما با سه کشور رقیب آمریکا یعنی روسیه، چین و ایران نزدیک و یا هم‌مرز است. گرچه افغانستان با روسیه مرز مشترک ندارد اما این کشور دروازه ورود به آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

رسانه آمریکایی: بایدن به‌جنگ افغانستان پایان نمی‌دهد، درپی خصوصی‌سازی آن است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که جنگ افغانستان را که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا است با خارج کردن همه نیروهای آمریکایی تا سپتامبر سال جاری پایان خواهد داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, عراق, مقاله

گاردین؛ ۲۰ سال مداخله غربی‌ها در افغانستان تنها تخریب به بار آورد

“توجیهات انگلیس برای حمله به افغانستان به دست آوردن نفوذ و بازدارندگی در برابر تروریسم بودند. اینها کلیشه‌های نئو امپریالیستی هستند.”

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی, روسیه, عراق, مقاله, ناتو