مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

آمریکا درصدد تعیین حاکم نظامی برای استان های غرب عراق است

یک خبرگزاری عراقی روز سه شنبه گزارش داد آمریکا همزمان با مطرح بودن بحث احتمال ورود عراق به مرحله خلاء قانونی ناشی از تاخیر در تشکیل پارلمان و دولت جدید،درحال تلاش برای تعیین حاکمان نظامی برای استان های سنی نشین در غرب عراق است.

 

منابع سیاسی که نامشان ذکر نشده در گفتگو با خبرگزاری ‘الغدپرس’ گفته اند یک مسوول آمریکایی اخیرا با سران اهل سنت استانهای نینوا، الانبار و صلاح الدین دیداری در پایگاه ‘عین الاسد’ (استان الانبار) داشته و با آنها در مورد روی کار آوردن حاکمان نظامی در این استانهای سنی نشین در سایه رفتن عراق به مرحله ‘خلاء قانونی’ بحث و مذاکره کرده است.

 

این منابع تاکید کردند: نشست نظامیان آمریکا با سیاستمداران اهل سنت به این نتیجه رسید که برای تعیین حاکم نظامی برای استانهای سنی نشین حتما باید با بغداد مشورت شود.

 

منابع مذکور در عین حال گفته اند که این سران اهل سنت که رابطه خوبی با سیاستمداران شیعه و کرد دارند با تعیین حاکم نظامی در استانهایشان ابراز مخالفت کرده اند.

 

این منابع حاکی است که مجموعه ای از سیاستمداران برای به روی کار آمدن یک حاکم نظامی برای در دست گرفتن مسوولیت یک ارتش سنی، در حال تبلیغ ایده استقرار حاکم نظامی هستند.

 

به گفته این منابع ‘اثیل النجیفی’، استاندار سابق نینوا و متهم اصلی سقوط موصل به دست داعش، برای روی کار آوردن یک حاکم نظامی در استان نینوا تلاش می کند و ‘قاسم الفهداوی’ وزیر نیروی عراق نیز این ایده را تبلیغ می کند.

 

این منابع گفتند: سران شیعه و کرد در گذشته به سران سنی اطلاع داده بودند که تعیین حاکم نظامی در استان های سنی نشین با هدف بازگشت به دوره رژیم طاغوتی صدام است.

 

یک منبع پیش تر به این خبرگزاری عراقی گفته بود: فقط چند روز مانده که عراق وارد مرحله خلاء قانونی شود ( بر اساس قانون اساسی عراق، دوره قانونی پارلمان فعلی عراق روز اول ماه جولای / مردادماه به پایان خواهد رسید).

 

یک منبع سیاسی دیگر روز پنجشنبه گفته بود که تعدادی از سیاستمداران برجسته و روسای فراکسیون های پارلمان عراق به منظور عبور کشور از بحران سیاسی و حقوقی کنونی و عدم ورود به مرحله خلاء قانونی تلفنی با برخی فرماندهان عالیرتبه ارتش عراق که معروف به ‘جنرال ها’ هستند صحبت کرده اند.

 

این در حالی است که یک منبع سیاسی دیگر در روز شنبه گذشته گفته بود که یک هیات بعثی در واشنگتن با ‘جرد کوشنر ‘ داماد ترامپ و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا به هدف تحقق آشتی ملی در عراق و جلوگیری از آنچه ‘نفوذ ایرانی’ می نامند، مذاکراتی را انجام داده اند.

 

ایرنا پیش تر به نقل از منابع و رسانه های محلی از آغاز تحرکات نظامی آمریکا در منطقه غرب عراق و هم مرز با سوریه از جمله استقرار نیروی و تلاش برای کنترل خط مرزی دو کشور خبر داده بود.

 

ناظران مسائل عراق همزمانی تشدید تحرکات نظامی و سیاسی آمریکا بویژه در غرب عراق و هم مرز با سوریه با تداوم بحران سیاسی در داخل عراق پیامد اختلافات سیاسی بر سر نتایج انتخابات و احتمال ورود این کشو به دوران خلاء قانونی را مایه نگرانی ذکر می کنند.
ایرنا

سرنوشت نبرد قریب‌الوقوع در جنوب سوریه به‌نفع نظام یکسره می‌شود

کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند راهبرد سوریه و روسیه در جنوب سوریه، تحکیم سیطره ارتش بر جاده بین‌المللی در سریع‌ترین زمان است که دمشق را به مرزهای اردن متصل می‌کند و دست شستن آمریکا از معارضان سوری، این نبرد را هر چه سریع‌تر به نفع نظام یکسره می‌‌کند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, جهان, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

آیا روسیه و آمریکا درباره سوریه به توافقاتی پشت پرده رسیده‌اند؟

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: به نظر می‌رسد فراهم سازی مقدمات نخستین دیدار کامل روسای جمهوری روسیه و آمریکا، از دادن امتیازات متقابلی بین طرفین در خاورمیانه آغاز شده باشد. وزارت دفاع روسیه چند روز قبل اعلام کرد که کاهش نیروهای نظامی-هوایی در پایگاه هوایی حمیمیم در خاک سوریه را آغاز ... آیا روسیه و آمریکا درباره سوریه به توافقاتی پشت پرده رسیده‌اند؟

ادامه

اردن, استرالیا, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

نیروهای ۱۱ منطقه وابسته به گروه ارتش آزاد در جنوب سوریه به ارتش این کشور پیوستند

مرکز مصالحه و آشتی ملی روسیه در پایگاه حمیمیم سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد در این شهرک ها و روستاها از پیوستن خود به ارتش و دولت سوریه خبر دادند.

ادامه

امارات, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, عربستان سعودی