خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

آمریکا خواهان آزادی معترضان زندانی در ایران شد

به گزارش “کمپین حقوق بشر در ایران” تا کنون سه بازداشتی اعتراض‌های اخیر در زندان جان باخته‌اند.

 

دولت آمریکا گزارش‌های منتشر شده درباره بازداشت گسترده معترضان در ایران را نگران‌کننده خوانده و خواستار “آزادی فوری” آنها شده است.

 

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید نگران‌کننده‌تر گزارش‌هایی است که مطابق آنها معترضان ایرانی در زندان “شکنجه یا کشته” شده‌اند.

 

روز گذشته اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه پیشنهادی دو عضو جمهوری‌خواه رأی موافق دادند و از حرکت‌های اعتراضی در ایران حمایت کردند.

 

در این قطعنامه سرکوب تظاهرکنندگان ایرانی محکوم و تاکید شده که ایالات متحده آمریکا از ایرانیانی که خواهان صلح، آزادی و زندگی بهتر هستند پشتیبانی می‌کند.

 

تظاهرات اعتراضی در ایران هفتم دی ماه از مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان خراسان رضوی آغاز و در فاصله کوتاهی به بیش از صد شهر کشیده شد.

 

ابهام درباره تعداد بازداشت‌شدگان

 

منابع رسمی تا کنون از تعداد بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آمار دقیقی منتشر نکرده‌اند. محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می‌گوید شمار بازداشت شدگان به ۳۷۰۰ نفر می‌رسد.

 

در روزهای گذشته از شدت حرکت‌های اعتراضی کاسته شده اما همچنان در شبکه‌های اجتماعی ویدئوها و تصویرهایی منتشر می‌شود که ظاهرا از ادامه تظاهرات پراکنده و ناارامی در برخی شهرهای ایران حکایت دارد.

 

خبرگزاری ایلنا به تازگی گزارش داد که ده‌ها نفر به اتهام “فعالیت‌های تروریستی” بازداشت شده‌اند. حکومت ایران ادعا می‌کند که اغلب معترضان بازداشت‌شده آزاد شده‌اند و بسیاری از کسانی که هنوز در زندان به سر می‌برند با “دشمنان خارجی و گروه‌های تروریستی” در ارتباط بوده‌اند.

 

دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه (۹ ژانویه/ ۱۹ دی) با انتشار بیانیه‌هایی”نگرانی عمیق” خود از وضعیت بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در ایران و مرگ مشکوک برخی از آنها را اعلام کرده‌اند.

 

کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید تا کنون دست‌کم سه نفر از بازداشت‌شدگان در زندان جان باخته‌اند. این کمپین نسبت به تکرار حوادث مشابه در سال ۸۸ و شکنجه و ضرب و شتم بازداشت‌شدگان هشدار داده است.

صدای آلمان

حضور میرحسین موسوی در بیمارستان قلب تهران و چکاپ پزشکی

میرحسین موسوی صبح دیروز با حضور در بیمارستان قلب تهران همراه با تدابیر امنیتی زندانبانان کوچه اختر، تحت معاینه پزشکان قرار گرفت. زهرا رهنورد تنها زن محصور هم امروز میرحسین موسوی را در بیمارستان همراهی کرده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

مادران پارک لاله: آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی را خواهانیم!

سرکوب و به قتل رساندن حداقل ۲۳ نفر از مردم بیدفاع و بازداشت بیش و کم نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از معترضان و پادگانی کردن بسیاری از شهرها و روستاها در روزهای اخیر، نشان از ترس و زبونی حکومتی دارد که در برابر اراده قوی مردمی که جان شان به لب رسیده، ناتوان است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, خبر, زنان

کارگران کجا زندگی می‌کنند؟/ سقف‌هایی که با هر لرزشی فرو می‌ریزند

اصل ۴۳ قانون اساسی، تامین نیازهای اولیه و ضروریِ مردم مانند مسکن و آموزش را برعهده دولت گذاشته؛ نه تنها دولت در دهه‌های گذشته هیچ اقدام مناسبی در این مورد انجام نداده؛ بلکه تورم و گرانی و تراکم‌فروشی هم مزید بر علت شده؛ به هرحال در شرایط فعلی و با وجود دستمزدهای چند برابر زیر ... کارگران کجا زندگی می‌کنند؟/ سقف‌هایی که با هر لرزشی فرو می‌ریزند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

جان باختن وحید حیدری در بازداشتگاه اراک: «گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»

خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه اش به خاک سپرده شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفتند که ادعاهای مربوط به اعتیاد و یا همراه داشتن مواد مخدر واقعیت ندارد.   وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات ... جان باختن وحید حیدری در بازداشتگاه اراک: «گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, یادنامه