مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

آمریکا به‌دنبال راه‌اندازی درگیری نظامی تازه‌ در سوریه است

آمریکا با تحریک کردهای سوری و ترکیه، آنها را به سمت درگیری نظامی علیه یکدیگر سوق داده و در مجموع تلاش می‌کند تا اوضاع در سوریه دوباره وخیم شود.

 

“صالح مسلم” رهبر حزب کردهای سوریه «اتحاد دموکراتیک» در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» روسیه اعلام کرد که اگر آنکارا قصد خود برای حمله به منطقه عفرین سوریه را عملی کند، نیروهای دموکراتیک سوریه که بخش اعظم آن را شبه نظامیان کرد تشکیل می دهند، خود را آماده دفع حملات ارتش ترکیه کرده اند.

 

صالح مسلم گفت: «ما انتخاب دیگری نداریم، به جز اینکه از خود دفاع کنیم. از ترکیه و اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) انتظار هر اقدامی بعید نیست. البته من نمی توانم بگویم که جنگ تازه ای براه خواهد افتاد یا نه. ولی هر حمله‌ای به ما شود، قطعا دفع خواهد شد.»

 

در خود سوریه نیز دیدگاه کاملا منفی نسبت به امکان آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور وجود دارد. در وزارت دفاع سوریه امکان اقدام نظامی مجدد ترکیه در خاک این کشور را نقض تمامیت ارضی سوریه ارزیابی نموده اند. “ثمیر سلیمان” رئیس بخش اطلاعات سیاسی وزارت دفاع سوریه در گفتگو با «ایزوستیا»، اوضاع را اینگونه تفسیر کرد که هر نوع حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه غیرقانونی بوده و چنین اقدامی را چیزی بغیر از تجاوز نظامی نمی توان نامید.

 

“سجی تعام” عضو کمیته امور بین الملل پارلمان سوریه و نماینده حزب «بعث» نیز موضع گیری مشابهی دارد. وی به این روزنامه گفت: «ارتش سوریه کاملا آمادگی مقابله با هر نوع تجاوز نظامی به این کشور را دارد. البته هر نوع تصمیم گیری در این باره از سوی دولت سوریه صورت خواهد گرفت.»

 

در این بین مسکو آمریکایی‌ها را مقصر وخامت اوضاع در سوریه می دانند. مسئله اینجاست که این هفته ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا نیز اعلام کرد که قصد دارد «نیروهای امنیت مرزی» تشکیل دهد که متشکل از ۳۰ هزار نیروی نظامی است که در پایگاه نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه و زیر نظر مربیان آمریکایی در حال آموزش هستند.

 

مقامات دمشق به این مسئله نیز دقیقا مانند قصد ترکیه برای عملیات نظامی در خاک سوریه، واکنش منفی نشان داده اند. وزارت خارجه این کشور این اقدام آمریکا را «حمله وحشیانه به تمامیت ارضی سوریه» نامیده و یادآور شده که هر یک از اتباع سوری که در ترکیب ساختار نظامی بوجود آمده توسط آمریکا وارد شود، «خائن» شمرده خواهد شد.

 

روسیه آمریکا را مقصر وخامت اوضاع در سوریه می‌داند

 

مقامات مسکو نیز از این اقدام واشنگتن بشدت انتقاد کرده اند. “سرگئی لاوروف” وزیر خارجه روسیه در تاریخ ۱۵ ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود تاکید کرد که ایجاد ساختاری نظامی متشکل از ۳۰ هزار نفر از سوی آمریکا مسئله بسیار جدی است که گویای خطر حرکت به سمت تقسیم سوریه است. به گفته وی، مسکو از همه طرفین می خواهد تا توافقات صورت گرفته و اصول آتش‌بس را رعایت کنند.

 

“ولادیمیر جباروف” نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا» یادآور شده است که آمریکایی‌ها آشکارا از شکست دادن تروریست‌های داعشی مایوس شده اند و اکنون قصد دارند کردهای سوری و ترکیه را به سمت درگیری مسلحانه در مقابل یکدیگر سوق دهند و در عین حال مخالفان به اصطلاح «میانه رو» سوری را نیز تجهیز نظامی کنند. به گفته این سناتور روس، همه این اقدامات آمریکا با هدف وخیم کردن اوضاع و ازسرگیری مناقشه نظامی در سوریه صورت می گیرد.
تسنیم

خیز ائتلاف آمریکا برای ماندن در منطقه به بهانه ایجاد ثبات بعد از داعش

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که می‌گوید شدیدا به دنبال عدم تکرار وقایع سال ۲۰۱۱ یعنی عملیات‌های داعش بعد از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از عراق است، تمرکز خود را بر این گذاشته که چه کاری به منظور جلوگیری از ظهور مجدد شبه‌نظامیان انجام دهد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, عراق

مخالفان سوری: بدون حمایت آمریکا به‌راحتی از ارتش سوریه شکست می‌خوریم

به نقل از النشره، «نصر الحریری» رئیس هیئت معارض سوری عنوان داشت: مذاکرات میان هیئت مخالفان که در حال حاضر در آمریکا بسر می برند با اعضای کنگره این کشور و مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص درخواست مخالفان مبنی بر از سر گیری برنامه آمریکا برای نظارت بر روند حمایت از گروه ... مخالفان سوری: بدون حمایت آمریکا به‌راحتی از ارتش سوریه شکست می‌خوریم

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه