گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

آمریکا با خروج از افغانستان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

خروج ناگهانی آمریکا موجب اوضاع آشفته‌ای در افغانستان شده است که کشور‌های هم مرزش را با خطراتی روبرو می‌کند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رای الیوم، «مایا التلاوی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان به بررسی اهداف پنهان این کشور پرداخته و در این خصوص چندین عامل را از دلایل اصلی خروج آمریکا از افغانستان بیان می‌کند.

 

التلاوی با اشاره به فرار «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام می‌کند این برنامه‌ای از پیش تعیین شده، بوده است و سقوط ولایت‌های افغانستان یکی بعد از دیگری سناریوهایی بود که آمریکا آن را به اجرا درآورد.

 

اما از مهمترین اهداف آمریکا برای خروج از افغانستان می‌توان به چند مورد که از مهمترین آن‌هاست، اشاره کرد:

 

۱) جنگ اقتصادی با چین: چین با پیشرفت در زمینه‌های تکنولوژی در حال تبدیل شدن به قطب اقتصادی دنیاست و آمریکا نمی‌تواند جلوی پیشرفت این کشور را بگیرد پس با کشاندن جنگ داخلی به افغانستان و ناامن کردن مرز چین با این کشور تلاش می‌کند کمی از شدت پیشرفت رو به جلوی آن کم کند.

 

۲) آمریکا با کشاندن افغانستان به جنگ داخلی فقط به دنبال ناامن کردن مرز چین نیست بلکه به دنبال تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای با ایران هم هست.

 

۳) آمریکا می‌خواهد ثابت کند سقوط کابل به این سرعت و حضور طالبان در دفتر ریاست جمهوری آن پس از خروج نیروهای آمریکایی نشان دهنده این است که این کشور با حضور نظامی در چندین کشور دنیا به اصطلاح به دنبال مبارزه با تروریسم است.

 

۴) با ایجاد خلاء نظامی در منطقه که به دلیل ترک ناگهانی نظامیان آمریکایی و ناتوست تروریست‌ها وارد این محدوده خواهند شد و غرب چین که در حال حاضر مهمترین دغدغه آمریکا می‌باشد را به ناآرامی می‌کشاند و حتی ممکن است منطقه «ایغور» چین هم به این ناآرامی‌ها اضافه شود.

 

۵) پاکستان هم از آنچه که در افغانستان در حال رخ دادن است متاثر شده بنابراین این امر پیامد‌هایی برای پروژه «جاده ابریشم» هم خواهد داشت.

 

التلاوی در پایان گفت: لازم است یک استراتژی برای جلوگیری از خطرات تدوین شده و جنگ داخلی در افغانستان در نظر گرفته شود.

 

در پی حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، آمریکا به بهانه سرکوب القاعده و حذف طالبان از قدرت ۷ اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد. انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان متحدان اصلی آمریکا در این جنگ بودند و از اقدامات آمریکا پشتیبانی می‌کردند.

 

دولت آمریکا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، ۶ هزار نفر را دستگیر و در زندان‌های گوانتانامو و بگرام محبوس کرد. در ده سال اول حمله آمریکا به افغانستان حدود ۳۱۰۰ نفر بازداشت شدند و آمریکا تمامی زندانیان را از گوانتانامو به بگرام افغانستان انتقال داد. در این زندان علاوه بر زندانیان افغان، افرادی از کشور‌های عربی، پاکستان و لیبی نیز بودند.

 

اما پس از تسلط کاملِ چندی پیش نیرو‌های طالبان بر افغانستان بسیاری از رویکرد آمریکا و متحدانش برای خروج بی برنامه از خاک افغانستان پس از بیست سال اشغالگری و غارت این کشور بدون هیچگونه دستاوردی انتقاد کردند و آن را نشانه شکست بی چون و چرای نیرو‌های خارجی در این کشور دانستند. اشغالگری بیست ساله ای که چیزی جز کشتار و ناامنی برای مردم افغانستان به دنبال نداشته است.

گروه‌های مسلح فعال در خاک افغانستان را بشناسید

آخرین آمار نشان می‌دهد هشت تا ۱۰ هزار جنگجوی خارجی در افغانستان حضور دارند. تمامی این افراد به نحوی با امارت اسلامی افغانستان بیعت کرده یا عضو گروه‌های وابسته به القاعده یا داعش هستند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر

وال استریت ژورنال: تلفات انفجارهای کابل به ۱۰۳ نفر رسید

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که تلفات دو انفجار شب گذشته در فرودگاه کابل به دست‌کم ۱۰۳ نفر افزایش یافته که شامل ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ افغان می‌شود.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

فن‌آوری‌ غرب، سیستم نظارت و شناسایی بیومتریک؛ جایگزینی برای جامعه مدنی در خدمت تروریست‌های طالبان

“در حال حاضر در کابل ایست‌های بازرسی تحت کنترل شبه‌نظامیان طالبان است که با استفاده از اسکنرهای بیومتریکی که هزینه آنها را آمریکایی‌ها داده‌اند، شهروندانی را که برای نیروهای آمریکایی کار کرده و یا در کنار آنها جنگیده‌اند، شناسایی و شکار می‌کنند؛ اتفاقی که باید توسط هر کسی که این سیستم‌های شناسایی بیومتریک را به ... فن‌آوری‌ غرب، سیستم نظارت و شناسایی بیومتریک؛ جایگزینی برای جامعه مدنی در خدمت تروریست‌های طالبان

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, سازمان ملل