زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

آمریکا، ائتلاف «پنج چشم» علیه چین شکل داد

یک خبرنگار مستقل اظهار کرد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی توانسته‌اند به دلیل شبکه‌های رو به گسترش کابل‌های فیبر نوری حوزه خاورمیانه به داده‌ها و ترافیک ارتباطاتی این منطقه دسترسی پیدا کنند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پل کوچرین، خبرنگار مستقل در مقاله‌ای در میدل ایست آی نوشت: ائتلاف اطلاعاتی غربی موسوم به “پنج چشم” متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند چندین دهه از طریق کابل‌های فیبر نوری استراتژیک دریای سرخ از منطقه خاورمیانه جاسوسی کرده‌اند.

 

طبق گزارش کوچرین دو سازمان شامل آژانس امنیت ملی آمریکا و مقر ارتباطات دولتی انگلیس در این زمینه بازیگران اصلی بوده و از طریق  تاسیسات شناخته شده و ناشناس در منطقه برای جمع آوری داده‌ها استفاده کرده‌اند.

 

به گفته این خبرنگار، حجم عظیمی داده شامل تماس‌های تلفنی، محتوای ایمیل‌ها، تاریخچه سر زدن به سایت‌های اینترنتی و فراداده به همراه اطلاعات نظامی، مالی و دولتی در طی این برنامه مورد رهگیری قرار گرفته‌اند.

 

او از آلن مولدین، مدیر تحقیقات در شرکت تحقیقات مخابراتی تله ژئوگرافی در واشنگتن نقل قول کرد که گفته است، مردم عادی از اهمیت کابل‌های فیبرنوری برای استراق اطلاعات بی‌خبرند. او گفت آنها فکر می‌کنند تلفن‌های هوشمند بی‌سیم بوده و از طریق هوا داده دریافت می‌کنند اما نمی‌دانند که داده‌ها را در اصل از طریق کابل‌ها دریافت می‌کنند.

 

کوچرین به مصر به عنوان یک نقطه مهم تلاقی کابل‌های فیبرنوری اشاره و عنوان کرد ۱۵ کابل عبوری از مصر بین دریای مدیترانه و دریای سرخ دربردارنده ۱۷ تا ۳۰ درصد ترافیک اینترنت جمعیت جهان یا در واقع مسئول داده‌های ۱.۳ تا ۲.۳ میلیارد نفر هستند.

 

همچنین آمریکا سازوکارهای اشتراک اطلاعات بیشتری با برخی کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی به نسبت مصر برای رهگیری داده‌ها از روسیه و چین دارد.

 

این خبرنگار اینکه ائتلاف پنج چشم بتواند از این کابل‌ها در مصر یا آبهای ارضی آن استفاده کند رد نکرده و به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ درباره یک پایگاه مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه اشاره کرده است.

 

آمریکا، ائتلاف «پنج چشم» علیه چین شکل داد

 

خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه اعلام کرد که آمریکا با تشکیل یک اتحادیه موسوم به «پنج چشم» متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و زلاند نو، ائتلاف اطلاعاتی طبقه بندی شده جدیدی را علیه چین تشکیل داد.

 

بر اساس این گزارش، این پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی از آغاز سال جاری میلادی بارها در باره فعالیت‌های خارجی چین با کشورهای خاص اطلاعات محرمانه‌ای را تبادل کرده‌اند.

 

این گزارش همکاری فزآینده این اتحادیه با کشورهایی از جمله آلمان و ژاپن را نشانه ای از وجود یک جبهه جهانی گسترده علیه سرمایه گذاری ها و عملیات نفوذی چین ارزیابی کرد و به نقل از برخی از مقام های مطلع اعلام کرد که این اقدام به گسترش غیررسمی همکاری گروه ‘پنج چشم’ در مساله دخالت خارجی منجر شد.

 

البته مقامات کشورهای ژاپن و آلمان از اظهار نظر در این خصوص پرهیز می‌کنند.

 

براساس این گزارش هفت تن از مقامات چهار کشور این اتحادیه که خواستند نامشان فاش نشود ، اظهار داشته اند درحالیکه تمرکز اصلی این ائتلاف ‘پنج چشم’ بر روی چین است، اما اعضای این اتحادیه در گفت و گوهای درونی خود به موضوع ‘روسیه’ نیز توجه خاص دارند.

 

از جمله یک مقام آمریکایی در این خصوص به رویترز گفت: ‘چگونگی واکنش به راهبرد بین‌المللی جسورانه چین، بارها در رایزنی ها با متحدانمان مطرح شده است؛ اما چیزی که شاید به عنوان گفتمان یک منظوره آغاز شده بود، اکنون به مذاکرات جزیی‌تر در باره بهترین روش‌ها و فرصت‌های بیشتر برای همکاری میان اعضا تبدیل شده است’.

 

به گزارش رویترز، این افزایش همکاری بین شبکه ‘پنج چشم’ نشان می‌دهد که به رغم اخطارهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی مواجهه یک سویه با چین، اعضای دولت وی پشت پرده سخت در تلاش هستند تا یک ائتلاف غیر رسمی برای مبارزه با پکن ایجاد کنند.

 

براساس این گزارش، چین که در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری خود با واکنش‌های شدید آمریکا، استرالیا و دیگر کشورها روبرو بوده، اتهامات درباره تلاش برای نفوذ در دولت‌های خارجی و همچنین سیاسی کاری در سرمایه‌گذاری ها را رد کرده است.

 

به گزارش رویترز، اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکنون ادعا کرده است به تنهایی از پس سیاست های توسعه طلبانه مقامات چین بر می آید، اما تشکیل چنین ائتلافی بیانگر ضعف آمریکا برای مبارزه یک تنه با چین است و لذا اعضای دولت او همچنا می‌کوشند این مبارزه را با تشکیل ائتلاف های غیر رسمی عملی‌تر سازند.

جهت گیری‌های اصلی در راهکار جدید امنیت ملی آمریکا

دولت جو بایدن در راهکار جدید امنیت ملی مورد نظر خود، توجه اصلی را به روی چین- بعنوان “رقیب اصلی” آمریکا قرار داده، نقش متفاوتی برای روسیه تعریف کرده و برخی نقش آفرینان منطقه‌ای را هم از یاد نبرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, مقاله, میلیتاریسم

نیروی دریایی آمریکا، ناوگانی که دیگر قدرت اول جهان نیست

شمار رزمناوهای نیروی دریایی ارتش چین (PLAN) طی چند سال گذشته رو به افزایش گذاشته بطوری که اکنون تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قدرت و توان نیروی دریایی چین را از نیروی دریایی آمریکا بالاتر و برتر می‌بینند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

به‌دنبال استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در نروژ، فرمانده ارتش این کشور از احتمال درگیری با روسیه خبر داد

فرمانده ارتش نروژ با اشاره بر لزوم کاهش تنش‌ها در روابط با روسیه، بر نیاز به گفت‌و‌گو میان دو کشور تاکید کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, ناتو, نروژ