گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

به‌رغم مخالفت سرسخت وزارت کار با ترمیم مزد یک‌چهارم خط فقر زحمتکشان و ارائهٔ آمارهای رسمی ساختگی مرکز آمار، بار دیگر با تأکید فراوان روی “تورم انتظاری”، در گفتگویی با ایلنا در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: “آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و ... در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

ادامه

استبداد, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, درمان, عدالت اجتماعی, غارتگری, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

آمار دردناک مرگ و میر در میان فقرا، مفهوم اختلاف طبقاتی را آشکارتر کرد

معاون وزارت بهداشت ایران از بالا بودن میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در میان فقرا خبر داده و گفته است که احتمال ابتلا بویژه در وسایل حمل و نقل عمومی بالاست. کرونا در سراسر جهان بیشتر قربانیان خود را از فقرا می‌گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان؛ بیماری کرونا نه تنها بیشترین فشار اقتصادی را بر بخش‌های فقیر در ایران وارد کرده، بلکه آنها را در صف اول قربانیان بیماری کرونا قرار داده است. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۲۳ فروردین در یک در نشست خبری ویدیویی گفت که بر اساس شواهد جدید «مرگ و میر کرونا در فقرا بیشتر است و به این علت است که آنها دسترسی کم‌تری به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی دارند.»

 

به گفته او افرادی که در معرض از دست دادن شغل خود هستند و یا کسانی که روزمزد کار می‌‌کنند، آسیب بیشتری از وضعیت فعلی می‌بینند. معاون وزیر بهداشت وعده داده که دولت همزمان با کرونا با این معضل نیز مقابله کند ولی همزمان افزوده است که «به دلیل کاهش قیمت نفت محدودیت ما بیشتر شده است که در این وضعیت نقش مردم و انجمن‌های خیریه در این وضعیت را پررنگ می‌کند.»

 

ابتلا به کرونا در وسایل نقلیه عمومی بیشتر است

 

بخش بزرگی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه خودروی شخصی ندارند و مجبورند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. آنها به دلیل شلوغ بودن اتوبوس‌ها و متروها امکان حفظ فاصله فیزیکی را ندارند و بیش از سایر مکان‌ها در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند. تصاویری که هفته گذشته از مردم در کلان شهرها در اتوبوس و مترو در رسانه‌های رسمی ایران منتشر شد، گویای این واقعیت تلخ بودند.

 

ایرج حریرچی نیز گفته است عامل ۲۶،۵درصد از ابتلا به کرونا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است و اضافه کرده است «حمل و نقل عمومی می‌تواند عامل شیوع زیادی شود.»

 

او می‌گوید: «این را باید ارزیابی کنیم که هر تصمیمی عملیاتی می‌شود یا خیر؟ ما نمی‌توانیم درصد بالایی از مشاغل را بازگشائی کنیم ولی بدون افزایش وسائل حمل ونقل عمومی، از مردم انتظار داشته باشیم که رعایت کنند.»

 

اگرچه دولت بر شروع کسب و کار تاکید می‌کند، اما ایرج حریرچی اذعان می‌کند که با آغاز فعالیت اقتصادی «نگرانی خطر فضای مشاغل و حمل و نقل را خواهیم داشت.»

 

کرونا در خدمت آشکارتر شدن مفهوم اختلاف طبقاتی

 

ویروس کرونا نه فقط در ایران که در تمامی کشورها باعث شده که اختلاقات طبقاتی در جامعه به نحو روشن‌تری آشکار شود. سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر شیوع این بیماری بویژه در کشورهای آفریقایی، در هند و بسیاری از کشورهایی هشدار داده است. به گفته این سازمان به دلیل فقر، برای بخش بزرگی از جامعه نه دسترسی به بهداشت و درمان وجود دارد و نه امکان حفظ فاصله اجتماعی.

 

حتی در کشوری مانند آمریکا میزان مرگ و میر سیاهان در آمریکا بسیار بالاتر از سفیدپوستان است. لوری لایت فوت، شهردار شیکاگو از هفت برابر بودن ابتلای سیاه پوستان به کرونا نسبت به گروه های دیگر در جعمیت این شهر خبر داده است.

 

برای نمونه در شهر نیواورلئان در لوئیزیانا حدود ۲۹ درصد از جمعیت سیاه پوست هستند. اما در میان کسانی که در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حدود ۷۰ درصد را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند.

 

به گفته لیندا ری موری، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ایلینویز آمار نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به ویروس کرونا به عوامل گوناگونی از جمله سطح فرهنگ و آموزش، تعداد جمعیت ساکن در منطقه مسکونی، توانایی پرداخت هزینه درمان و یا مراجعه به پزشک و امکان دسترسی سریع به یک بیمارستان مجهز در محله نیز بستگی دارد. در تمام این موارد امکانات زندگی سفیدپوستان به طور متوسط از سیاه‌پوستان بیشتر است.

ستاد اجرائی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس مراکز مالی متعلق به مردم است به صحنه بیایند

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید: کمک‌های ستاد اجرائی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی به اقشار آسیب دیده ویروس کرونا در برابر تمکن مالی این مراکز ناچیز و اصولاً به حساب نمی‌آیند.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, فقر

زینب دختربچه ایلامی به‌خاطر فقر خودکشی کرد

زینب دختر ۱۱ ساله ایلامی که در آرزوی داشتن یک دست لباس نو و عدم امکان خرید آن به دلیل فقر، خود کشی کرد خبر بسیار تکان‌دهنده‌ای بود. مردان روستا جسم بی‌جان او را که از سقف آغل آویزان بود پایین می‌کشند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فقر

سازمان ملل: کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر هندی را با خطر فقرمطلق مواجه ساخته است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: بحران کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را در هند که در بخش های غیر رسمی اقتصادی این کشور مشغول به کار هستند،با خطر فقر مطلق مواجه ساخته است.

ادامه

جنوب آسیا, جهان, خبر, فقر, کارگری, هندوستان