دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

آماده‌باش نیروهای آفریقایی برای ورود به گامبیا

نیروهای سنگالی با پشتیبانی سایر نیروهای آفریقایی در پشت مرز گامبیا تجمع کرده‌اند و قرار است امروز (پنج‌شنبه) در صورت ادامه امتناع یحیی جامع از ترک قدرت، وارد این کشور شوند و او را به زور برکنار کنند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ رئیس ارتش گامبیا گفته است که مانع ورود این نیروها نخواهد شد. او تاکید کرد که خودشان را درگیر نخواهند کرد و این را مساله‌ای سیاسی می‌دانند.

 

تلاش‌ها برای قانع کردن یحیی جامع، رئیس‌جمهور گامبیا به کناره گیری از قدرت تا پیش از فرا رسیدن ضرب الاجلی که سنگال تعیین کرده تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است. طبق قانون آداما بارو باید امروز به عنوان رئیس‌جمهوری جدید گامبیا سوگند یاد کند و جامع باید قدرت را واگذار کند.

 

محمد اولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری موریتانی در آخرین تلاش با جامع دیدار کرد و بعد برای دیدار با مکی سال، رئیس جمهور سنگال به این کشور رفت. سنگال با هدف تحت فشار گذاشتن یحیی جامع برای کناره گیری از قدرت نیروهایش را به مرز گامبیا اعزام کرده است.

 

دولت سنگال به جامع تا نیمه شب وقت داده بود تا از قدرت کناره گیری کند. نیجریه هم واحدهایی از نیروی هوایی خود را برای حمایت از دخالت نظامی احتمالی علیه گامبیا به سنگال فرستاده است. نیروهای نظامی کشورهای غرب آفریقا نیز آماده ورود به این کشور شده‌اند.

 

قرار بود چهارشنبه آخرین روز مسئولیت یحیی جامع به عنوان رئیس‌جمهوری گامبیا باشد اما پارلمان این کشور، دوره ریاست جمهوری او را برای سه ماه تمدید کرد.

 

050812_gambia_mapa

تصمیم جدید پارلمان در حالی اعلام شده که قرار است مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب امروز برگزار شود. انتخابات ریاست جمهوری گامبیا در دسامبر گذشته برگزار شد و به پیروزی غیرمنتظره آداما بارو انجامید. به دنبال اعلام نتایج، یحیی جامع در ابتدا شکست خود را پذیرفت اما یک هفته بعد نتایج انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

 

جامع با ایراد سخنانی در تلویزیون دولتی گامبیا، ادعای بروز “حوادث غیرعادی” در رای‌گیری را مطرح کرد و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شد. او خود در کودتایی در سال ۱۹۹۴ به قدرت رسیده بود و در طول ۲۲ سال حکومت، به عنوان رهبری بی‌رحم شهرت داشت. دیدبان حقوق بشر پیش از انتخابات، یحیی جامع را به استفاده از خشونت برای خاموش کردن منتقدانش متهم کرده بود.

ایسنا

 

جمهوری اسلامی گامبیا کشوری در شمال غرب آفریقا، کوچکترین کشور این قاره و پایتخت آن بانجول است. در سال ۱۴۵۵ میلادی پرتغالی‌ها خاک گامبیا را اشغال کردند ولی این کشور ۳ قرن بعد در سال ۱۷۶۵ مستعمره بریتانیا شد. «یحیی جامع» در سال ۱۹۹۴ با انجام یک کودتای نظامی قدرت را در گامبیا در دست گرفت. او در دسامبر ۲۰۱۵ این کشور را جمهوری اسلامی اعلام کرد.

توافق اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل با ایجاد ارتش متحد لیبی و مخالفت با دخالت خارجی

اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در پایان نشست سه جانبه خود در قاهره برای بررسی بحران لیبی، درباره لزوم وجود ارتشی واحد و حرفه‌ای در لیبی تحت یک فرماندهی مشترک توافق کردند.   به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نشست سه جانبه اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در ... توافق اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل با ایجاد ارتش متحد لیبی و مخالفت با دخالت خارجی

ادامه

جهان, خبر, شمال افریقا, لیبی