کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

آلمان: در مناقشات با آمریکا بر سر “نورد استریم ۲” سرسخت باقی می‌مانیم

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که برلین همچنان در موضع سرسخت خود در مناقشات با آمریکا درباره پروژه خط لوله انتقال گاز “نورد استریم ۲” باقی می‌ماند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از “ان تی وی” آلمان، خط لوله انتقال گاز “نورد استریم ۲” که گاز روسیه را به آلمان می‌آورد تقریبا آماده است، اما آمریکا همچنان تلاش می‌کند با تحریم و تهدید مانع از تکمیل شدن این پروژه گازی شود.

 

در این میان “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده که در این مبارزات قدرتی با واشنگتن سخت باقی خواهد ماند و تغییر قدرت در واشنگتن هم تغییری در این موضع آلمان ایجاد نمی‌کند.

 

به این ترتیب آلمان اعلام کرده که در مناقشات برسر این پروژه گازی با آمریکا بعد از تغییر قدرت در واشنگتن هم کوتاه نمی‌آید.

 

“هایکو ماس” در گفتگویی اعلام کرد: ما نیازی نداریم درباره استقلال اروپا صحبت کنیم اگر این طور برداشت می‌شود که در آینده همه چیز را همانطور که واشنگتن می‌خواهد باید انجام دهیم. دولت آلمان موضع خود در قبال پروژه گازی نورد استریم ۲ را تغییر نمی‌دهد.

 

این پروژه گازی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر است که تا به حال حدود ۹۴ درصد آن تکمیل شده است. آمریکا همچنان تلاش می‌کند با تحریم بخصوص علیه شرکت های آلمانی این پروژه را متوقف کند.

 

آمریکا علت مخالفت خود با این پروژه گازی را وابستگی اروپا به گاز روسیه اعلام می‌کند. منتقدان این انتقاد را به آمریکا وارد می‌کنند که بیشتر به فکر فروختن گاز مایع خود به اروپا است.

 

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا هم مانند دونالد ترامپ مخالف پروژه گازی نورد استریم ۲ است. هایکو ماس تاکید کرد: در آینده هم موضوعاتی وجود خواهد داشت که در آن ما برداشت های متفاوتی با آمریکا داریم. مهم این است که ما در موضوعات استراتژیک و ژئوپلیتیک مهم یک خط مشترک داشته باشیم و هر دو در یک طرف میدان قرار گیریم.

 

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ مناسبات بین آلمان و آمریکا به دلیل موضوعات مورد مناقشه فراوان به تیرگی گرائیده است. دولت آلمان حالا و با روی کار آمدن بایدن خواستار آغاز جدید مناسبات بین دو طرف است. ترامپ از جمله این انتقاد را به آلمان وارد می‌کند که هزینه نظامی کمی در ائتلاف نظامی ناتو دارد. در این مسئله هم انتظار تغییر رویکردی از طرف بایدن وجود ندارد.

 

هایکو ماس در بخش دیگری از سخنانش البته به لزوم پایبندی به هدف افزایش بودجه نظامی کشورها در ناتو به ۲ درصد تولید ناخالص ملی تاکید کرده و در عین حال اعلام کرد که در پی بحران کرونا همه کشورها باید امور مالی خود را مجددا سازماندهی کنند. وی افزود: بعد از آن ما باید در این باره و درباره هدف کلی صحبت کنیم.

 

هایکو ماس همچنین درباره مسئله مشارکت کشورش در طرح بازدارندگی هسته‌ای ناتو نیز گفت: ما باید در این راستا نیازهای امنیتی کشورهای همسایه خود را هم در نظر بگیریم. در مجموع این مسئله کمی نادیده گرفته می‌شود. وقتی ما می‌گوییم می‌خواهیم از مشارکت هسته‌ای با ناتو خارج شویم باید همچنین این مسئله را مد نظر قرار دهیم که این چه مفهومی برای شرکای ما دارد.

 

منظور هایکو ماس از بحث مشارکت هسته‌ای بحث های ایجاد شده در کشورش مبنی بر لزوم خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از خاک آلمان است که برخی سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات خواهان آن هستند.

آیا خودکارسازی (اتوماسیون) به معنای پایان سرمایه‌داری است؟

سرمایه‌داری بر اثر جایگزین شدن نیروی کار انسانی با فنّاوری، ”به‌خودی‌خود“ به نوعی نظام ”پساسرمایه‌داری“ یا سوسیالیستی تبدیل نمی‌شود. پایان دادن به سرمایه‌داری مستلزم عمل آگاهانه و جمعی ”اکثریت“، یعنی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان است.

ادامه

اقتصادی, انگلستان, جهان, دانش, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, مارکسیسم

لاوروف: کشورهای اروپایی هم به فکر خارج شدن از هرگونه وابستگی به دلار افتاده‌اند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد علاوه بر کشورهای موجود در فهرست تحریمی آمریکا، طرف‌های دیگر از جمله کشورهای اروپایی هم در پی کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه