واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

آغاز گفتگوهای راهبردی فرانسه و روسیه برای حفظ توافق اتمی با ایران و صلح در شرق اوکراین

وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه و روسیه برای نخستین بار پس از هفت سال در مسکو گردهم آمدند تا در چارچوب “شورای همکاری‌های روسیه – فرانسه در مسائل امنیتی” در ترکیب ۲+۲، با یکدیگر مذاکره کنند.

 

به گزارش رادیو فرانسه: ازسر گیری این مذاکرات باخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و به هدف عادی سازی روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی انجام می گیرد. روابطی که پس از درگیری های شرق اوکراین و انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه تیره شده بود و فضایی با رنگ و بوی جنگ سرد را ایجاد کرده بود.

 

وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه و روسیه امروز، دوشنبه ۹ سپتامبر در مسکو تلاش‌های خود را برای ایجاد یک نقشه راه استراتژیک مشترک آغاز می‌کنند. حل و فصل مناقشه داخلی در شرق اوکراین در چارچوب گروه نرماندی و متحد شدن تمامی تلاش‌ها به منظور حفظ توافق هسته‌ای با ایران از محور های اصلی مذاکرات خواهد بود.

 

امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری فرانسه و روسیه روز یکشنبه و در آستانه برگزاری نشست مشترک شورای فرانسه-روسیه، در یک گفتگوی تلفنی بر نقشه راه مشترک دو کشور درمورد صلح در شرق اوکراین و لزوم اتخاذ یک استراتژی مشترک و مدون برای حفظ توافق اتمی ایران تأکید کردند. به گزارش کاخ الیزه در این گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور در باره تمامی جزئیات مربوط به توافق اتمی با ایران و راهکارهای حفظ این توافق رایزنی کردند. کرملین نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت که در این گفتگوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و فرانسه “ابراز امیدواری کردند که تمامی طرف‌ها در پی راهی برای کاهش تنش‌های پیش‌آمده در ارتباط با ایران و لزوم تقویت تلاش‌ها از سوی همه طرف‌ها برای حفظ برجام و نظارت کامل بر آن باشند.

 

امانوئل ماکرون و و لادیمیر پوتین همچنین در جریان گفتگوی تلفنی دیشب خود، تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین را اقدامی بسیار انسانی ارزیابی کردند و ابراز امیدواری نمودند که این مسئله بتواند به عادی شدن روابط مسکو و کی‌یف کمک کند.

 

در آغاز نشست مشترک وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه در مسکو، ژان-ایو لودریان، وزیر أمور خارجه فرانسه گفت: «ما در اینجا هستیم تا یک گفتگوی صریح را بر أساس آنچه رئیس جمهور ماکرون خواستار آن شده آغاز نمائیم… فقط اعتماد متقابل و نتایج مشخص و واقعی که از آن حاصل می شود به ما امکان می دهد تا به سمت یک معماری جدید اعتماد و امنیت در اروپا حرکت کنیم .»

 

سرگئی لاوروف، ورزی أمور خارجه روسیه نیز در نشست امروز گفت: «ما از ابتکاراتی که از سوی فرانسه مطرح شده حمایت می کنیم. تقویت همکاری های روسیه و فرانسه در صحنه بین المللی( …) کاملاً منطبق بر موضع رئیس جمهور پوتین و منافع روسیه است.»

 

نشستی چون نشست امروز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به این طرف انجام شده است. در واقع این نشست در چارچوب خط مشی اعلام شده از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که خواهان از سرگیری مجدد روابط با روسیه است، برگزار می شود.

 

در اواخر ماه اوت امانوئل ماکرون در سه فرصت پیش آمده، سه بار این موضوع را توضیح داد که چرا “نزدیکی روسیه به اروپا” در خط مشی سیاست خارجی فرانسه ضرورت دارد. ابتدا ماکرن در دیدار خود با ولادیمیر پوتین در بندر “برگانسون” در جنوب فرانسه، سپس دو روز بعد در کنفرانس مطبوعاتی برای خبرنگاران و بالاخره در مراسمی با حضور سفرای خارجی در کاخ الیزه بر این موضوع تأکید کرد.

 

در همین حال، امکان بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت نیز در جریان مذاکرات ماکرون با دونالد ترامپ و همچنین در نشست سران گروه هفت در بندر “بیاریتز” که ریاست آن برعهده رئیس جمهوری فرانسه بود، مورد بررسی قرار گرفت.

 

امانوئل ماکرون این راهبرد را دنبال می کند که در اروپا دور جدیدی از روابط با مسکو و استفاده راهبردی از نزدیکی با روسیه را آغاز کند و بر این عقیده است که روابط نزدیک با روسیه، این امکان را به اروپا می دهد تا در عرصه سیاست بین المللی در کنار آمریکا و چین مطرح باشد و در تصمیات مهم بین المللی مشارکت داشته و اثر گار باشد،. رئیس جمهوری فرانسه بر این اعتقاد است که ادامه نش بین آمریکا و روسیه می‌تواند آسیب های فراوانی بر اروپا وارد کند. به نظر ماکرون در رویارویی موجود بین آمریکا و روسیه، اروپا همواره خط مقدم بشمار رفته و بیشترین آسیب را می بیند. لذا به همین دلیل فرانسه در ماه ژوئن کمک کرد تا روسیه دوباره به مجمع پارلمانی شورای اروپا باز گردد.

 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین معتقد است که دور کردن روسیه از اروپا و مجبور شدن مسکو به ایجاد اتحادهایی در سایر مناطق جهان، یک اشتباه بزرگ راهبردی است. به همین دلیل وی اعلام می کند که اروپا باید تلاش کند تا روسیه را به سمت خود جلب کند.

توافق وزرای خارجه مصر، اردن و عراق درباره کاهش تنش در منطقه

وزرای خارجه عراق، مصر و اردن نشست سه جانبه‌ای را برای توسعه سازوکار همکاری میان سه کشور و ارزیابی مسائل عربی و منطقه‌ای در بغداد برگزار کردند.

ادامه

اردن, امریکا, ایران, تشنج زدایی, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, مصر

نشست شورای حکام نشان داد جهان مخالف اقدامات آمریکا و وخامت اوضاع پیرامون برجام است

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در نشست شورای حکام آژانس، آمریکا صدای یکپارچه جامعه جهانی، از جمله متحدان خود را شنید که خواستار عادی سازی اوضاع و ممانعت از ادامه وخامت اوضاع پیرامون ایران هستند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه

مجمع پارلمانی شورای اروپایی به لغو تحریم‌ها علیه روسیه رای مثبت داد

مجمع پارلمانی شورای اروپایی به لغو تحریم‌ها علیه نمایندگان روسیه در این مجمع که بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تصویب شده بود رای مثبت داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا