زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

آغاز زودهنگام کارزار انتخاباتی سندرز با حمله به«ترامپ خطرناک»

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی که ۴۰ سال سابقه فعالیت سیاسی دارد با خطرناک توصیف کردن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کارزار انتخاباتی را آغاز کرد.

 

به نقل از تارنمای آمریکایی هیل، سندرز در گردهمایی که روز شنبه در زادگاهش بروکلینِ نیویورک برگزار شد رسما پا به عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی آمریکا گذاشت.

 

این سناتور سوسیال دموکرات ۷۷ ساله آمریکایی خطاب به شرکت کنندگان در این گردهمایی گفت: از شما متشکرم که بخشی از کمپینی هستید که نه تنها قرار است نامزد دموکرات ها را به پیروزی برساند بلکه دونالد ترامپ خطرناک ترین رئیس جمهور در تاریخ مدرن آمریکا را شکست دهد… به شما برای حضور در کمپینی خوشامد می گویم؛ کمپینی که به طور شفاف و با صدای بلند می گوید اصول اساسی دولت ما حرص و طمع، تنفر و دروغ نخواهد بود. این دولت نژادپرست، جنسیت زده (Sexism)، بیگانه ستیز، همجنسگرا و دارای تعصبات مذهبی نخواهد بود.»

 

سندرز قرار است با تعدادی از سناتورهای همکار خود از جمله «الیزابت وارن» سناتور دمکرات از ماساچوست، «کامالا هریس» دموکرات از کالیفرنیا و «کوری بوکر» سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی در میان دیگر سناتورها در این رقابت شرکت کند.

 

«جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا نیز درحال بررسی ورود به رقابت های انتخاباتی است و نظرسنجی ها نشان داده اند که وی و سندرز در صدر نظرسنجی ها در نظرسنجی های اولیه ایالتی هستند.

 

وعده های انتخاباتی سندرز در سال ۲۰۲۰ طرح های سوسیالیستی همچون پوشش همگانی سلامت رایگان، دانشگاه رایگان، شغل تضمین شده برای همه افراد را تشکیل می دهد. او گفته به دنبال تک دوره ای کردن ریاست جمهوری ترامپ است و رئیس جمهور کنونی آمریکا را «دروغگو» توصیف کرده است.

 

سندرز در کمپین بروکلین به مقایسه خود با ترامپ پرداخت و گفت: من مادر و پدری نداشتم که میلیاردها دلار برای ساخت آسمانخراش های مجلل، قمارخانه ها و باشگاه ها به من پول بدهند. اما چیزی دارم که ارزش بیشتری دارد: من از پدری الگو گرفته ام که جراتی باورکردنی برای ماجراجویی در اقیانوس ها را داشت در حالی که پولی در جیب نداشت و حتی یک کلمه هم انگلیسی نمی دانست.

 

برنی سندرز در پایان گردهمایی روز شنبه خود وعده داد که هفته آینده از ایالت آیووا دیدار می کند و دیدار از ایالت های دیگر آمریکا از جمله نیوهامشایر، کارولینای جنوبی و نوادا از دیگر برنامه های سفر تبلیغاتی آتی وی خواهد بود.

 

برنیِ «دیوانه» توصیف ترامپ از سناتور ایالت ورمونت

 

سندرز اغلب با عباراتی همچون «سوسیالیست» و «ایده آلیست» توصیف می کنند اما ترامپ علاقه مند است او را «برنی دیوانه» بخواند.

 

سندرز درانتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۶ عملکرد خوبی را در ایالت های نیوهامشایر و غرب ویرجینیا داشت. این ایالت ها عمدتا جمعیت سفیدپوست را تشکیل می دهند. در عین حال او به عنوان کسی که برای میراث «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق سیاه پوست آمریکا رقابت می کرد در ایالت های دارای جمعیت سیاه پوست همچون کارولینای جنوبی و جورجیا نیز آرای خوبی را جلب کرد.

 

سندرز همچنین در ایالت های هیسپانیک تبار همچون تگزاس و نیومکزیکو مبارزه کرد. او در رقابت های سال ۲۰۱۶ میلادی علنا گفت که اولویت بیشتری برای طبقه اجتماعی نسبت به نژاد قائل است. او اکنون می داند که باید به طور مستقیم نگرانی های آمریکایی های آفریقای تبار و رای دهندگان لاتین تبار را رفع کند.

 

ترامپ همزمان با کمپین انتخاباتی سندرز گفته است که با اطمینان متعهد است که در انتخابات آینده با درصد بالاتری در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز خواهد شد.

 

وی در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران اشاره ای به نام سندرز نکرد اما به مخالفت با سیاست های سوسیالیست ها پرداخت و گفت: سوسیالیسم ربطی به مسائل محیط زیستی ندارد و با عدالت بی ارتباط است و ربطی به مسائل مربوط به پاکدامنی ندارد. سوسیالیسم فقط درباره یک چیز است -قدرت طبقه حاکم.ما می دانیم که آینده به کسانی که به سوسیالیسم باور دارند، تعلق ندارد.

 

سابقه سیاست خارجی سندرز

 

سناتور مستقل آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری این کشور درباره توافق هسته ای ایران گفته است: مقامات ارشد اطلاعاتی، متحدان اروپایی و کارشناسان امنیت ملی و منع گسترش سلاح می گویند که توافق هسته ای ایران کار می کند، تنها ترامپ با آن مخالف است.

 

چهره برجسته مخالف دولت ترامپ در سنای آمریکا، از تصویب تحریم های ضد ‏ایرانی در کنگره این کشور انتقاد کرده و رویکرد کاخ سفید در قبال ایران را نگران کننده دانسته است.

 

سندرز در واکنش به برهم زدن توافق از سوی ترامپ گفت این اقدام نه تنها ایران را از محدودیت هایی که بر برنامه هسته ای اش آزاد می کند بلکه ضربه جبران ناپذیری به قابلیت آمریکا برای مذاکره درباره توافق های عدم اشاعه هسته ای در آینده وارد خواهد کرد. چرا کشورهای دیگر دنیا باید چنین توافق نامه هایی را با آمریکا امضا کنند درحالی می دانند یک رئیس جمهوری بی ملاحظه چند سال بعد آن توافق را رد می کند؟

 

سندرز معتقد است بدترین کار تضعیف توافق هسته ای است. وی همچنین گفته است وظیفه ما این است که از لغزش به سمت جنگ جلوگیری کنیم. ما باید با آنچه که تمام جامعه اطلاعات ملی می گوید گوش کنیم؛ اینکه این توافق موثر است و باید از آن حمایت کنیم.

 

سندرز همچنین مخالف سیاست ترامپ در قبال عربستان است و گفته نباید از جنگ خونین عربستان علیه یمن حمایت کنیم.

 

وی در یک کنفرانس خبری گفت: رژیم عربستان مستبد است و رهبرش در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عرب دست داشته است.

 

این سناتور آمریکایی پیش تر درباره اقدام یکجانبه نظامی دولت آمریکا در سوریه هشدار داده و گفته است: این حمله آمریکا را بار دیگر گرفتار «باتلاق مداخله نظامی بلندمدت در خاورمیانه» می کند.

 

سندرز تاکید دارد که ترامپ «اختیارات قانونی» برای افزایش دخالت نظامی این کشور در سوریه ندارد.

 

به تازگی خودداری سندرز از «دیکتاتور» توصیف کردن «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که کشورش درگیر بحران داخلی و مداخلات خارجی است باعث شد او مورد انتقاد دموکرات ها قرار بگیرد. سندرز از مادورو خواسته خویشتنداری کند.

 

مواضع سندرز درباره مسائل داخلی

 

سندرز گفته بر خلاف ترامپ بر این اعتقاد نیست که تغییرات آب و هوایی «فریب» هستند و از لحاظ اخلاقی ما مسئول هستیم تا از محیط زیست مراقبت کنیم.

 

او همچنین درباره طرح جنجال برانگیز سقط جنین گفته این حق یک زن است در این زمینه تصمیم گیری کند و چیزی نیست که دولت فدرال یا یک ایالت درباره آن تصمیم گیری کنند.

 

سندرز وعده اصلاحات جامع مهاجرتی را داده است که شامل تابعیت ۱.۶ نفر میلیون جوان در برنامه موسوم به «داکا» می شود و در رابطه با افرادی است که در دوران طفولیت به طور غیرقانونی به آمریکا آمده اند.

 

دفتر تبلیغات سندرز از ورمونت به واشنگتن تغییر مکان داده تا به طور حرفه ای تری به وظایف خود عمل کند. با ورود نامزدهای جدید و آغاز کمپین آنها، باید دید سندرز که در دور انتخابات قبلی به نفع «هیلاری کلینتون» کنار کشید اکنون تا چه میزان بخت با او یار است تا رئیس جمهوری را که او دروغگو و خطرناک ترین در تاریخ آمریکا توصیف کرده از کاخ سفید خارج کند.

ایرنا

نیویورک تایمز: آیا سیاست خارجی متفاوت سندرز می‌تواند او را پیروز انتخابات ۲۰۲۰ کند؟

ژامل بویی در نیویورک تایمز نوشت: برجسته‌ترین پیام انتخاباتی سندرز در حوزه اقتصاد است که حول محور انتقاد از نابرابری کاپیتالیستی، محکومیت ابرثروتمندان و فراخوانی برای توسعه برنامه‌های تامین اجتماعی جدید شکل گرفته است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, لهستان, مجارستان, مقاله, ونزوئلا

کوهن: ترامپ قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز واگذار نمی‌کند / ترامپ یک «نژاد‌پرست، فریبکار و متقلب» است

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، مایکل کوهن وکیل پیشین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جلسه استماعی در مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به واکنش ترامپ به شکست در انتخابات ابراز نگرانی کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, روسیه, فساد

اهداف مسکو در آمریکا در صورت حمله واشنگتن به روسیه

شبکه تلویزیون دولتی «روسیه-۱» فهرستی از ۵ مرکز تصمیم‌گیری اصلی آمریکا را منتشر کرد که در صورت حمله این کشور به روسیه با موشکهای هایپرسونیک (مافوق صوت) مسکو منهدم خواهند شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, روسیه

اعتراض کارکنان مایکروسافت به قرارداد ۴۸۰ میلیون دلاری با ارتش آمریکا

تارنمای خبرگزاری رویترز نوشت: ۹۴ نفر از کارکنان شرکت مایکروسافت در طوماری، به قرارداد ۴۸۰ میلیون دلاری این شرکت برای فروش هدست های «واقعیت افزوده» (augmented-reality) به ارتش آمریکا اعتراض کرده و خواستار لغو آن شدند.   به گزارش رویترز، کارکنان مایکروسافت با انتشار طوماری در توییتر، این طور عنوان کرده اند که کار آنها ... اعتراض کارکنان مایکروسافت به قرارداد ۴۸۰ میلیون دلاری با ارتش آمریکا

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر