کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

آسوشیتدپرس؛ نگرانی‌های سئول در آستانه دومین دیدار اون و ترامپ

در حالی که دونالد ترامپ اواخر این هفته برای دستیابی به توافقی هسته‌ای در ویتنام با کیم جونگ اون دیدار خواهد کرد، برخی از مقامات سئول نگران سرنوشت اتحاد نظامی چند ده ساله با واشنگتن هستند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بررسی نگرانی‌های کره جنوبی در آستانه دومین دیدار سران آمریکا و کره شمالی نوشته است: “بخش زیادی از این نگرانی مربوط به اظهارات مکرر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره هزینه‌بر بودن استقرار نظامی در کره جنوبی و توقف برخی از مانورهای نظامی مشترک سئول و واشنگتن از جمله مانور بزرگ تابستانی این دو کشور است که به عنوان امتیازی در راستای منافع کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از نخستین دیدار این دو رهبر جهانی در سنگاپور صورت گرفت.

 

اتحاد گسترده آمریکا و کره جنوبی که در جریان جنگ خونین کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ صورت گرفت، در نشست هانوی میان سران آمریکا و کره شمالی که ۲۷ و ۲۸ فوریه برگزار خواهد شد، مورد مذاکره نیست اما برخی از ناظران می‌گویند، آینده این اتحاد می‌تواند مورد تردید باشد و ممکن است ترامپ در نهایت برخی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی خود در کره شمالی را از این کشور خارج کند.

 

کیم تائوو، رئیس سابق مؤسسه اتحاد ملی کره جنوبی در سخنرانی اخیر خود گفت: اتحاد کره جنوبی و آمریکا اکنون به طور جدی‌ بیمار است.

 

مقامات واشنگتن و سئول اما تاکید دارند که وضعیت خوبی در اتحاد آنان حاکم است.

 

پس از آن که کره جنوبی با افزایش مشارکت خود در هزینه‌های حضور نظامی آمریکا در این کشور موافقت کرد، وزیر خارجه سئول اظهار کرد که واشنگتن تاکید دارد برنامه‌ای برای تغییر شمار سربازان حاضر در کره جنوبی در نظر ندارد. بر اساس اعلام دفتر مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، ترامپ در تماس تلفنی هفته گذشته خود با این رئیس جمهور اظهار کرد، روابط آمریکا و کره جنوبی از هر زمان دیگر بهتر است.

 

ترامپ همچنین روز جمعه تاکید کرد که کاهش شمار نیروهای آمریکایی در کره جنوبی در گفتگو با کیم جونگ اون مورد بحث نیست اما او پیش از این تهدید کرده است که اگر کره جنوبی و ژاپن افزایش سهم خود در هزینه‌های استقرار نیروهای آمریکایی را نپذیرند، سربازان خود را از این دو کشور آسیایی خارج خواهد کرد.

 

ترامپ همچنین پس از نشست سنگاپور به خبرنگاران گفت: می‌خواهم سربازانمان در کره جنوبی را به خانه بازگردانم.

 

او با اعلام توقف مانورهای نظامی بزرگ تابستانی، این تمرین‌ها را “بسیار تحریک‌آمیز” و “به شدت گران” دانست.

 

مقامات نظامی آمریکا برنامه‌ای برای کاهش نیروهای خود در کره جنوبی ندارند اما برخی اظهار کرده‌اند که اگر ترامپ در جریان مذاکراتش با اون، مساله کاهش نیروها را روی میز بگذارد، تعجب نخواهند کرد.

 

دیگر مسأله‌ای که مقامات سئول را نگران کرده این است که ترامپ مانورهای نظامی دیگری را نیز در بهار پیش رو متوقف کرده یا از گستره آن بکاهد. یا اینکه قراردادی برای توقف برنامه موشک‌های دوربرد کره شمالی در نظر داشته باشد که برای هدف قرار دادن آمریکا طراحی شده است و به موشک‌های کوتاه‌برد کره شمالی که تهدیدی برای سئول و توکیو محسوب می‌شود، اعتنایی نکند.

 

برخی کارشناسان بر این باورند که توقف گسترده آموزش‌های نظامی جامع میان آمریکا و کره جنوبی می‌تواند توانایی‌های مبارزه‌ای ارتش این دو کشور را تضعیف کند؛ به ویژه از این رو که بسیاری از سربازان آمریکایی پس از کمتر از یک سال خدمت در کره جنوبی از این کشور خارج می‌شوند.

 

مون سئونگ موک، یکی از تحلیلگران پژوهشکده استراتژی ملی کره جنوبی اظهار کرد: توان جنگی سربازان از آموزش نظامی آنان حاصل می‌شود. اگر به مدت یک سال مانور مشترک بزرگی برگزار نشود، سربازان آمریکایی‌ خواهیم داشت که هیچگاه چنین مانورهایی را تجربه نکرده‌اند.

 

از طرفی دیگر، کره شمالی که این مانورها را آماده‌سازی برای حمله به کشور خود توصیف کرده و در واکنش به آن‌ها، مانورهای هزینه‌بری را ترتیب داده، از توقف آنها سود خواهد برد. کره شمالی گفته است که برای مقابله با چیزی که آن را “خصومت آمریکایی” می‌نامد، ناچار به تولید تسلیحات هسته‌ای شده است.

 

کیم جونگ اون در نشست سنگاپور اظهار کرد، به “خلع سلاح هسته‌ای کامل از شبه جزیره کره” متعهد است. این پیش از این به آن معنا بود که کره شمالی تنها در صورتی خلع سلاح هسته‌ای را صورت خواهد داد که آمریکا تمام سربازان خود را از کره جنوبی خارج کرده و مانورهای نظامی خود با این کشور را متوقف کند.

 

در ماه دسامبر رسانه دولتی کره شمالی اظهار کرد، این کشور هرگز به طور یک‌جانبه برنامه هسته‌ای خود را کنار نخواهد گذاشت، مگر آن که در وهله اول واشنگتن تهدید هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

 

همچنین برخی نگران گزارش‌هایی هستند که حاکی از احتمال موافقت ترامپ با اعلام پایان جنگ کره است؛ جنگی که با صلح موقت برای تضمین امنیت کره شمالی پایان یافت. اعلام پایان جنگ کره که گامی مقدماتی پیش از امضای یک پیمان صلح برای پایان رسمی این جنگ محسوب می‌شود، می‌تواند اساسی را برای افزایش درخواست‌های کره شمالی از آمریکا برای خروج نیروهایش از کره جنوبی در اختیار پیونگ یانگ قرار دهد.

 

مون، تحلیلگر پژوهشکده استراتژی ملی کره جنوبی که یک سرتیپ بازنشسته است و در مذاکرات نظامی متعددی با کره شمالی حضور داشته، می‌گوید: اگر امنیت ما آسیب‌پذیر شود، سرمایه‌های خارجی از کشورمان خارج می‌شوند و ارزش سهام سقوط می‌کند.

 

بخشی از مساله کره جنوبی نیز شکاف تاریخی عمیقی بر سر ارتش آمریکا است. ارتش آمریکا تقریباً کره جنوبی را از حمله ناگهانی کره شمالی که آغازگر جنگ کره بود، نجات داد. برخی اما آمریکا را مقصر جدایی دو کره در سال ۱۹۴۵ می‌دانند. تجمع‌هایی که موافق یا مخالف، بر آمریکا تمرکز دارند، معمولاً در سئول برگزار می‌شوند.

 

روز چهارشنبه در یکی از محله‌های سئول تظاهراتی برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن پرچم‌های آمریکا و کره جنوبی را در دست داشتند و روی پلاکاردهایشان نوشته شده بود “بیایید از اتحاد کره جنوبی و آمریکا که خط مشی ماست، با جانمان حمایت کنیم”.گروهی دیگر از اهالی سئول نیز بنری در دست داشتند که از واشنگتن می‌خواست، صلح در شبه جزیره کره را به خطر نیندازد. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات فریاد زد: آیا ما مستعمره آمریکا هستیم؟

 

از زمان جنگ کره، آمریکا ده‌ها هزار تن از نیروهای خود را در کره جنوبی مستقر کرده تا علیه حمله کره شمالی از این کشور پشتیبانی کند. در همین حال، کره جنوبی به کشوری موفق به لحاظ اقتصادی و متحد وفاداری برای آمریکا تبدیل شده است که در جنگ‌های آمریکا در ویتنام، عراق و هر جای دیگر شرکت کرده است.

 

شمار سربازان آمریکایی در کره جنوبی طی سالیان حضور در این کشور به تدریج کاهش یافته است.

 

پس از آن که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آمریکا حدود یک سوم از ۶۰ هزار نیروی آمریکایی حاضر در کره جنوبی را در سال ۱۹۷۱ از این کشور خارج کند، پارک چونگ هی، رئیس جمهور کره جنوبی به مقامات خود دستور داد که به طور محرمانه برنامه‌ای هسته‌ای را در دستور کار قرار دهند که بعدها به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا متوقف شد.

 

جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا که یکی از منتقدان سرکوب حقوق بشر از سوی پارک بود، تلاش کرد تا تعهد کمپین خود برای بازگرداندن ۴۰ هزار سرباز آمریکایی از کره جنوبی را عملی کند اما بسیاری از مشاورانش با این اقدام مخالفت کردند و سرانجام توانست ۳۰۰۰ نیرو را به کشورشان بازگرداند.

 

خروج چندین هزار نیروی آمریکایی می‌تواند وضعیت نظامی کره جنوبی را به دلیل کاهش سربازان و تسلیحات و تجهیزات نظامی تضعیف کند اما این مساله همچنین می‌تواند به اقدامات آمریکا برای مقابله با ادعاهای تهاجمی چین آسیب برساند.

 

کیم دونگ یئوپ، تحلیلگر مؤسسه مطالعات شرق دور در سئول می‌گوید: با توجه به چارچوب امنیتی چین و آمریکا، تصور نمی‌کنم اظهارات ترامپ درباره کاهش نیروهای آمریکایی حاضر در کره شمالی چیزی بیش از لفاظی باشد.”

ایسنا

ژاپنی ها خواستار همه پرسی درباره پایگاه آمریکا هستند

روزنامه ژاپن تایمز روز جمعه نوشت؛ تبلیغات گسترده در اوکیناوا در جریان است تا مردم درباره حضور نظامیان آمریکایی و انتقال آنها از پایگاه قدیمی فوتمنا به یک پایگاه جدید رای گیری کنند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, ژاپن, شرق آسیا

چین در کنار آفریقا ایستاده است!

‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین در پیامی به اجلاس سران اتحادیه آفریقا تاکید کرد کشورش در کنار آفریقا ایستاده است و از تلاش‌های این قاره در مسیر رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی حمایت می‌کند.

ادامه

اتحادیه آفریقا, اتیوپی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا