شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

آزمایش بالینی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در مکزیک

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا از نشریه اکسلسیور مکزیک، «مارسلو ابراد» وزیر امور خارجه مکزیک اعلام کرد دولت این کشور در انتظار صدور مجوز از سوی کمیسیون مرکزی مراقبت در برابر خطرات بهداشتی (COFEPRIS) است تا بتواند مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کوبایی را در این کشور اجرا کند.

 

وزیر خارجه مکزیک، با انتقاد شدید از تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه هاوانا گفت: همه می دانیم که در حال حاضر ۶ واکسن در آستانه آزمایش‌های بالینی است که پیشرو آنها واکسن کوبایی “سوبرانا ۲” است. زیرا این کشور تحت تحریم، ناگزیر است خودش در تولید واکسن پیشرفت کند. این باورکردنی نیست، اما این تحریم ها همچنان بدون اصلاح و تغییری برقرار است و این قابل قبول نیست.

 

ابراد ، همچنین  با اشاره به توسعه مطالعات ایمنی‌سازی علیه ویروس کرونا که علاوه بر کوبا، شیلی و برزیل در مکزیک هم پیشرفت خوبی داشته، ابراز امیدواری کرد که نهاد کوفپریس هم به روند صدور آزمایش بالینی یاد شده سرعت بیشتری ببخشد.

 

وی در این باره افزود: کوبا در حال پیشبرد واکسن خود است. امیدواریم همزمان با اجرای کارآزمایی‌ها در مکزیک، برزیل، شیلی و آرژانتین، وزارت بهداشت مکزیک در همکاری با موسسه کوبایی تولیدکننده این واکسن، سومین مرحله آزمایشی را در این کشور اجرا کند. فقط منتظر تاییدات کوفپریس هستیم که با شتاب در حال تلاش برای انجام مراحل صدور مجوز هستند، اما انتظار داریم به فعالیت خود سرعت بیشتری دهند.

 

کوبا که از ده سال گذشته تا کنون تحت تحریم‌های شدید آمریکا است، از دستیابی به بسیاری از امکانات بهداشتی و دارویی بازمانده است. با این وجود این کشور آمریکای لاتین، با تکیه بر پیشینه درخشان خود در حوزه پزشکی و دارویی، چهار واکسن را برای مقابله با کرونا ارائه داده  که در این میان واکسن “سوبرانا ۲ ” پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱ و ۲ کارآزمایی‌های بالینی، فاز سوم آزمایش ها را در اول مارس در هاوانا آغاز می‌کند.

 

سوبرانا ۲ که پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده، براساس همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران فاز سوم آزمایش‌های انسانی را پس از کوبا در ایران و چند کشور دیگر مانند ونزوئلا و مکزیک ادامه خواهد داد. کوبا پس از بررسی و کسب اطمینان کامل از نتایج مراحل کارآزمایی‌های بالینی، از ماه آوریل شروع به توزیع واکسن خود خواهد کرد.

 

مکزیک که از نخستین کشورهای منطقه برای آغاز واکسیناسیون کرونا است، در ادامه مذاکرات برای خرید واکسن با چند کشور ازجمله چین، روسیه، در حال حاضر به دنبال همکاری با کشور کوبا در زمینه آزمایش‌های انسانی برآمده تا به روند برنامه واکسیناسیون خود سرعت بدهد. این در حالی است که «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک همزمان به توسعه واکسن داخلی با عنوان «پاتریا» (سرزمین) هم چشم دوخته است.

 

کشور مکزیک با ثبت نزدیک به ۲ میلیون مبتلا و بیش از ۱۷۴ هزار جانباخته بر اثر ویروس کرونا، چهارمین کشور در منطقه آمریکای لاتین با بیشترین آمار ابتلا به کووید ۱۹ است.

کاوشگر چین با موفقیت وارد مدار مریخ شد

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین با فاصله‌ی یک روز از مدارگرد امارات، وارد مدار سیاره‌ی سرخ شد تا گام مهمی از این مأموریت بلندپروازانه به مریخ با موفقیت برداشته شود.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امارات, امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از اثربخشی واکسن آسترازنکا بر ویروس‌های جهش یافته

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۸ فوریه اعلام کرد که بعد از تصمیم آفریقای جنوبی برای توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، کارشناسان این سازمان همان روز نشستی را درباره ارزیابی اثربخشی این واکسن بر انواع جهش یافته ویروس برگزار کردند.

ادامه

افریقای جنوبی, جهان, چین, دانش, سازمان بهداشت جهانی, گزارش

اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» هفته جاری به ایران ارسال می‌شود

جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالاست طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش