پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در قزاقستان؛ ابتلای حدود ۱۰۰ هزار نفر به بیماری ناشناخته

اخیراً یک بیماری ریوی ناشناخته در قزاقستان شیوع پیدا کرد که میزان مرگ و میر ناشی از آن نسبت به همه‌گیری کرونا نیز بیشتر است و توجه افکار عمومی را به آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی در قزاقستان جلب کرده است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رادیو بین‌المللی چین، روزنامه «منطقه» چاپ قزاقستان گزارش داد که رئیس جمهور قزاقستان شیوع یک ویروس ریوی ناشناس را که به گفته وزارت بهداشت قزاقستان، تنها در شش ماه اول سال جاری بالغ بر ۹۸ هزار نفر به آن مبتلا شده و تنها در ماه گذشته میلادی بیش از ۶۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده، تأیید کرده است.

 

کارشناسان پزشکی وزارت بهداشت قزاقستان بر این باورند که این بیماری ریوی ناشناخته ممکن است نوعی ویروس جهش یافته از نوع کروناویروس و یا یک نوع جدید دیگر از ویروس های عامل ذات الریه باشد.

 

از آنجا که قزاقستان به‌عنوان کشوری در قلب اوراسیا به طور کامل در خشکی محصور شده است، شیوع ناگهانی این بیماری ریوی ناشناس باعث شد که آزمایشگاه بیولوژیکی ارتش آمریکا در قزاقستان بار دیگر مورد توجه مردم قرار بگیرد.

 

به گفته «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه، آمریکا در قزاقستان و سایر کشورها آزمایشگاه‌های بیولوژیک تأسیس کرده و پشت درهای بسته و با حمایت مالی پنتاگون حضور همه محققان محلی را محدود کرده و همه موضوعات داخل این آزمایشگاه‌ها را محرمانه نگاه داشته است.

 

روزنامه استرادار قرقیزستان حدود دو هفته قبل طی مقاله‌ای فاش کرد که آمریکا صاحب واقعی آزمایشگاه بیولوژیکی قزاقستان است. از یک سو کار این آزمایشگاه بیولوژیکی جمع آوری داده های DNA جمعیت، حیوانات و گیاهان محلی است و از سوی دیگر در آزمایشگاه بیولوژیکی آلماتی بسیاری از گونه‎های ویروسی خطرناک ذخیره شده است.

 

در این مقاله آمده است: «قزاقستان در حالی به یک آزمایشگاه ویروس تبدیل شده که به روسیه، چین، قرقیزستان و ازبکستان بسیار نزدیک شده و در صورت انتشار عمدی و یا تصادفی این ویروس، ممکن است به سرعت به کشورهای دیگر نیز سرایت کند.»

 

خبرگزاری ماهواره ای روسیه نیز اخیراً گزارش داده است که آمریکا در سراسر جهان بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک تاسیس کرده که شامل اوکراین، گرجستان، ارمنستان ، قزاقستان و افغانستان و تعدادی از دیگر کشورهای جهان هستند. روسیه بر این باور است که آمریکا در تلاش برای پنهان کردن هدف واقعی از تاسیس آزمایشگاههای بیولوژیک خود در جهان است.

 

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا آزمایشگاه های بیولوژیکی زیادی را در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق تأسیس کرده که نگرانی مردم این کشورها را به همراه داشته و “نمی توان امکان آزمایش ویروس های نظامی آمریکایی در آزمایشگاه ها را منتفی دانست”

 

خبرگزاری رسمی کوبا نیز گزارش داد: آمریکا از گذشته تا به حال سرگرم حملات به کشورهای دیگر از طریق سلاح های بیولوژیک است. طی ۶۰ سال اخیر، آمریکا بارها از این نوع ویروس ها برای حمله به کوبا استفاده کرده است. اسناد رسمی فاش شده هم نشان می‌دهد، «عملیات مانگوز» با تصویب جان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۶۲ شامل برنامه عقیم کردن غلات کوبا بود و در ژوئن سال ۱۹۷۱ نیز شیوع ناگهانی آنفلوانزای خوکی در کوبا باعث خسارات سنگین به این کشور شد.

 

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این خصوص تأکید می‌کند: «کشورهای جهان به تقویت کنترل بیماری های همه گیری و نظارت بر امور تحقیقاتی بیولوژیک نیاز دارند. اگرچه استقرار آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا با توافق‌های بین المللی مطابقت دارد اما باید در حد امکان این تحقیقات آزمایشگاهی را شفاف‌تر ساخت و باید با حضور مشترک متخصصان مستقل و نمایندگان نهادهای خصوصی و ارزیابی امنیتی این آزمایشگاه، نگرانی افکار عمومی نسبت به این آزمایشگاه های بیولوژیک را برطرف کرد.»

مدرن پالیسی: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت

پایگاه خبری- تحلیلی “مدرن دیپلماسی” در گزارشی نوشت: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت و پیوستن ایران به خانواده بزرگ ابتکار “کمربند و جاده” یک تحول مثبت و خوشبینانه است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, بنگلادش, پاکستان, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, چین, سریلانکا, میانمار, هندوستان

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه: امضای توافقنامه با طالبان نشانه دورویی آمریکاست

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه به امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان اشاره کرد و آن را نشانه دیگری از حمایت واشنگتن از تروریسم و دورویی این کشور خواند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, تروریسم, جنوب آسیا, خبر, روسیه, سوریه

ایران و اوراسیا؛ هشداری که باید جدی گرفت

حدود ۱۰۰ روز از شروع رسمی الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا می گذرد. با این حال رضا اردکانیان وزیر نیرو اخیرا هشدار داد که ممکن است فرصت سه ساله این موافقتنامه از دست برود و ناکامی دیگری را تجربه کنیم.

ادامه

ارمنستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, جهان, خبر, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان

پامپئو در قزاقستان: نسبت به چین و روسیه هوشیار باشید!

وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به قزاقستان از مقامهای این کشور خواست نسبت به نفوذ و سرمایه‌گذاری از جانب روسیه و چین هوشیار باشند.

ادامه

اسیای مرکزی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, عراق, قزاقستان

حمایت نشست آستانه از یکپارگی سوریه و مخالفت باتشکیل مناطق خودمختار در این کشور

کشورهای ضامن صلح سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) امروز (چهارشنبه) در پایان چهاردهمین نشست خود موسوم به روند “آستانه” در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان با صدور بیانیه ای بار دیگر از حاکمیت ملی و یکپارگی سوریه حمایت و مخالفت شدید خود را با تشکیل مناطق خودمختار در این کشور اعلام کردند.

ادامه

اسراییل, اسیای مرکزی, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, قزاقستان