خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

آزادی سه نفر از کارگران با وثیقه / کارگران خواستار تغییر سهامدار عمده شرکت هستند

تحصن صنفی کارگران ماشین‌سازی هپکو با دخالت گارد ویژه، ضرب‌وجرح و دستگیری ۲۸ نفر همراه بود که سه نفرشان با وثیقه آزاد شده‌اند. کارگران دستمزدهای عقب‌افتاده خود را می‌خواهند و خواستار تغییر سهامدار عمده شرکت هستند.

 

هپکو درگیر بحران مالی، سوءمدیریت، رکود تولید و واگذاری “چشم‌بسته” به بخش خصوصی است. تولید ماشین‌سازی هپکو با ظرفیت۳۰۰۰ کارگر به زیر ۲۰درصد رسیده است. بخش مونتاژ کارخانه تعطیل شده، کارگران حقوق تیر و مرداد را نگرفته‌اند و سه سال دستمزد معوقه هم طلب دارند. وزیر صنعت ۱۲ شهریور اعلام کرده بود که سازمان خصوصی سازی طی یک هفته، تکلیف سهامداری و مدیریت این کارخانه را روشن می‌کند. خلف وعده وزیر به اعتراض‌ کارگران انجامید.

 

علی ابراهیمی، نماینده شازند در مجلس با گلایه از برخورد قهری با کارگران هپکو گفته است: «فردی که هپکو را خریداری کرده، در مدیریت و اداره کارخانه ناتوان است … و در حال حاضر، عملا هپکو تولید ندارد و به همین دلیل در پرداخت مطالبات کارگران درمانده است.»

 

ماشین‌سازی هپکو که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد، روزگاری “نگین تولید و مونتاژ ماشین‌آلات صنعتی خاورمیانه” خوانده می‌شد. این کارخانه در سال ۱۳۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد و از دهه ۹۰ به سراشیبی مالی و تولیدی افتاد. تولید هپکو که زمانی ۲۴۰۰ دستگاه ماشین‌‌آلات صنعتی در سال بود، به شدت کاهش یافته و و دستمزدها سه ماه یک مرتبه پرداخت می‌شوند.

 

این کارخانه در زمینی به وسعت ۱۱۵ هکتار در بهترین نقطه شهر اراک واقع شده است. روزنامه شرق پیش‌تر نوشته است: «زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش برای به نابودی کشاندن هپکو شنیده می‌شود؛ تلاش‌هایی که هدفش تعطیلی کارخانه و فروش زمین‌ها و دستگاه‌هایی است که بسیار ارزشمندند.»

 

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار در توییتی نوشته که کارخانه‌ها و شرکت‌ها با ظاهر قانونی نصیب رانت‌خواران می‌شوند و باتوم و زندان نصیب کارگران. او فساد قانونی را یکی از آفت‌های نظام خوانده است.

 

سیدعلی آقازاده استاندار استان مرکزی، با کارگران همراهی کرده و گفته که حرف آنها درست است: »در دو سه سال گذشته با توجه به اینکه هم تولید با مشکل مواجه بوده و هم حقوق‌شان پرداخت نشده و تعدادشان هم به هزار نفر می‌رسد، حرف‌شان در این زمینه درست است.

 

آقازاده افزوده که در موضوع هپکو باید از حرف و شعار عبور کرد و در نظر گرفت که حل مسئله این کارخانه بر عهده استان مرکزی نیست، بلکه ابعاد وسیع‌تری دارد.

 

این نخستین اعتصاب و تجمع کارگران هپکو یا اولین حمله پلیس به معترضان نیست. دفعات قبل نیز ماموران با باتوم و گاز اشک آور آنها را متفرق کردند.

 

شهروندی در توییتر می‌پرسد آیا ماموران ناجا خودشان حاضرند یک روز بدون حقوق کار کنند؟

 

کاربر دیگری نوشته است: «وقتی به عکس‌های کارگران هپکو نگاه می‌کنید. بدن‌های خونین‌شان را که می‌بینید، بیاد بیاورید که اینها محروم‌ترین بخش‌های جامعه ایران‌اند، که دستمزدهای عقب‌افتاده‌شان را طلب می‌کنند و حالا حکومتی که از نردبان مستضعفان بالا رفته و به‌قدرت رسیده، پاسخ چنین خواستی را با یگان‌ویژه می‌دهد.»

 

ساکنان یک روستای کارگرنشین؛ مشکل بی‌آبی ما را برطرف کنید

نزدیک به ۵۰ نفر از خانواده‌های شرکت راه‌آهن که در روستای ایستگاه کشور ساکن هستند، از مسئولان برای برطرف کردن بی‌آبی روستا درخواست استمداد کردند.   ساکنین روستای ایستگاه کشور که همگی از شاغلین راه‌آهن کشور هستند، به ایلنا گفتند: دست‌کم از سه ماه پیش آب حدود ۵۰ خانوار ساکن روستای ایستگاه کشور که از ... ساکنان یک روستای کارگرنشین؛ مشکل بی‌آبی ما را برطرف کنید

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

فعال کارگری؛ همه سیاست‌های خصوصی‌سازی در راستای تصاحب اموال عمومی است

عبدالله وطن‌خواه با انتقاد از تلاش‌هایی که برای واگذاری بانک رفاه از طریق بورس صورت گرفت، گفت: همه این اقدامات در راستای «تصاحب اموال جمعی کارگران» قابل بازخوانی است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری