گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

آخرین گزارش‌ها از اعتصابات کارگری در اهواز و هفت‌تپه

در اهواز، کارگران همچنان در خیابان ها حضور دارند و نه تنها پیگیر خواسته های خود هستند، بلکه دفاع از کارگران هفت تپه و آزادی کارگران زندانی این شرکت را نیز فریاد می زنند …

 

در حالی که تلاش برای انشقاق در صفوف کارگران هفت تپه و پایآن دادن به اعتصاب آن ها از طریق مسئولان حکومتی و مدیران و صاحبان شرکت ادامه یافته است، در اهواز، کارگران همچنان در خیابان ها حضور دارند و نه تنها پیگیر خواسته های خود هستند، بلکه دفاع از کارگران هفت تپه و آزادی کارگران زندانی این شرکت را نیز فریاد می زنند.

 

در روز یکشنبه کارگران فولاد با راهپیمایی در خیابان های اهواز شعارهای خود را فریاد زدند. گزارش های شبکه های اجتماعی حاکی است که امروز تعدادی از زنان و جوانان شهر نیز به کارگران پیوستند و صفوف آن ها را انبوه تر کردند.
یکی از کارگران هفت تپه که در اجتماع اعتراضی کارگران فولاد حضور یافته بود در میان فریادهای «هفت تپه، فولاد، اتحاد – اتحاد»، سخنرانی کرد و گفت: کارگر یک خانواده است، ما همه یک خانواده هستیم. او ضمن گزارشی از اعتصاب یک ماهه ی کارگران هفت تپه، اقدامات مسئولان استان خوزستان، نماینده ی شهر در مجلس و کارفرمای هفت تپه را مورد انتقاد قرار داد.

 

میثم آل مهدی، نماینده کارگران فولاد نیز در سخنان خود در جمع کارگران گفت: «کارگران یک بدن هستند. تمام کارگران یکی هستند. درد ما هم یکی است. کارگر این قدرت را دارد که حقش را بگیرد. آن زمان که کارگر یک برده بود تمام شد. امروز یک قدرتیم و این را ثابت می‌کنیم. دوستان ما در هفت تپه باید آزاد شوند.»

 

در نیشکر هفت تپه، حضور تعدادی از نمایندگان مجمع کارگری در جلسه‌ی مسئولان حکومتی و مدیران شرکت، همچنان مورد انتقاد شدید کارگران قرار دارد. در یک نظرسنجی در کانال تلگرامی سندیکا، ۹۶درصد از کارگران به ادامه‌ی اعتصاب رای داده اند.

دولتی کردن شرکت، پرداخت حقوق های معوقه و آزادی نمایندگان کارگری همچنان در صدر خواست‌های این کارگران قرار دارد.

 

فرزانه زیلایی وکیل کارگران بازداشتی هفت‌تپه در گفتگویی با روزنامه‌ی امتداد در مورد آخرین وضعیت اسماعیل بخشی گفته است:

 

اسماعیل بخشی به همراه سه موکل دیگر بنده؛ آقایان مسلم آرمند، سیدحسن فاضلی و محمد خنیفر در تاریخ ۲۸/۸/۹۷ بازداشت شدند که بلافاصله ضمن اعلام وکالت، درخواست مطالعه پرونده را نیز تقدیم مقام قضایی کردم. بر این اساس، به رغم ثبت پروانه وکالت در پرونده موکلین، اجازه مطالعه پرونده به بنده داده نشد و عنوان اتهامی موکلین نیز اعلام نشد.
در وهله اول، اصلا هیچ کدام از اتهامات به اطلاع من نرسید و در مراجعه‌های بعدی بود که اعلام شد؛ موکلینم دارای دو اتهام هستند. حسب اطلاع به دست آمده از موکل دیگر در همین پرونده که به قید کفالت آزاد شده، یکی از اتهام‌های تفهیم شده، اخلال در نظم عمومی بوده و دوم، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی اعلام شد که پس از اظهار بنده، هر دو اتهام مورد تایید دادیار محترم قرار گرفت.

 

وی می‌گوید: بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی، ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند ۳ ماده ۱۴ میثاق بین‌‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که در حکم قانون داخلی ایران به رسمیت شناخته شده، متهم حق داشتن وکیل منتخب خود را دارد. بر اساس ماده ۱۹۰ قانون دادرسی کیفری متهم می‌تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی یک وکیل به همراه داشته باشد.
صرف‌نظر از تبصره بحث برانگیز و ناعادلانه‌ موسوم به تبصره ناگهانی ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص وکلای محرم و معتمد قوه قضائیه در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده‌های امنیتی، موکلم از حق به همراه داشتن وکیل در خصوص اتهام اخلال در نظم عمومی نیز محروم مانده است.

 

به گفته‌ی خانم زیلایی، کارگران و نمایندگان کارگری دستگیر شده در تاریخ ۲۷/۸/۹۷ بیست نفر بودند که اتهام مشترک همه آنها، اخلال در نظم عمومی بوده است. اکنون نیز به اتهام پانزده نفر در شعبه دوم همان دادسرا رسیدگی می‌شود و دسترسی به پرونده و مطالعه آن را داشته‌ام. این در حالی است که در خصوص سایر موکلینم، از جمله؛ اسماعیل بخشی در شعبه اول دادیاری با همین اتهام، اجازه مطالعه پرونده داده نشده است.

 

وی می‌افزاید: از آنجا که نه من و نه خانواده اسماعیل بخشی از زمان بازداشت، نتوانسته‌ایم دیداری با او داشته باشیم، این اخبار را تائید یا تکذیب نمی‌کنم. اما موکلم در خصوص اتهام اخلال در نظم عمومی (غیر امنیتی) از تاریخ بازداشت ۲۷/۸/۹۷ تاکنون، ممنوع از ارتباط با وکیل خود بوده و براساس تفسیر شماره ۲۰ کمیته حقوق بشر در خصوص ماده ۷ کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (در حکم قانون داخلی ایران)، ممنوعیت متهم از دیدار با وکیل خود از مصادیق شکنجه محسوب می‌شود و نهایتا، مطابق بر قانون نیز، محرومیت از دیدار خانواده و وکیل، می‌تواند از مصادیق شکنجه باشد.

 

آخرین وضعیت علی نجاتی

 

خانم فرزانه زیلابی که وکالت علی نجاتی دیگر کارگر بازداشتی هفت تپه را هم بر عهده دارد، در مورد وضعیت او گفته است: حسب اظهار دادیار محترم شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اندیمشک پرونده‌ی جدیدی با موضوع اخلال در نظم عمومی از طریق هدایت جریان اعتصابات و تجمعات کارگران هفت تپه علیه وی مطرح می‌باشد و هم اکنون در بازداشتگاه امنیتی اهواز به سر می‌برد.

 

به گفته ی وی در حال حاضر اجازه مطالعه پرونده تا جلسه بعدی بازجویی در دادسرا داده نشده است. آقای نجاتی از زمان بازداشت تا کنون با خانواده‌اش تماسی نداشته است. وی دارای بیماری قلبی (گرفتگی عروق), بیمارهای کلیه و پروستات می‌باشد و در زمان بازداشت به علت برخورد نادرست ماموران (لباس شخصی) دچار دشواری شدید تنفسی شده بود و از وضعیت سلامتی و جسمانی وی مطلع نیستم.
اخبار روز

به پیگرد، شکنجه و سرکوب مبارزان سندیکایی پایان دهید! با اتحاد و همبستگی در راه تحقق خواسته‌های کارگران مبارزه کنیم

اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه همچنان ادامه دارد و به موازات آن تلاش‌های رژیم ولایت فقیه برای پایان دادن به آن شدّت گرفته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, همبستگی

ناصر آقاجری؛ در کنارِ “نفی خصوصی‌سازی” باید تعدیل ساختاری را هم نفی کرد

ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای و سخنگوی اتحادیه کارگران پروژه‌ای جنوب) ساختار کلی اعتراضات کارگری امروز ایران را در پارادایمِ «نه به خصوصی‌سازی» خلاصه می‌داند و معتقد است علاوه بر نه به خصوصی‌سازی، «نه به تعدیل ساختاری» نیز باید در اعتراضات دخیل شود.

ادامه

ایران, خبر, کارگری

تجمع کارگران صنایع مفتولی تاکستان در اعتراض به معوقات مزدی

گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «صنایع مفتولی تاکستان» صبح امروز (۱۰ آذر ماه) در اعتراض به پرداخت نشدن دست‌کم ۶ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای پرداخت نشده‌ی خود، دست از کار کشیده و در محل نگهبانی ساختمان کارخانه تجمع کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری