گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

آتلانتیک؛ گزارش مخوف از تغییرات آب وهوایی که می‌تواند هزاران آمریکایی را به کام مرگ بکشاند

نشریه آتلانتیک در یادداشتی نوشت: دولت فدرال آمریکا با انتشار گزارش تاثیر مخوف تغییرات آب و هوایی در جمعه سیاه؛ روزی که همه آمریکایی ها به جشن بیش از هرچیزی دیگری اهمیت می دهند، گمانه زنی ها در مورد چرایی انتشار چنین گزارش مهمی در تعطیلات آخر هفته را بالا برد.

 

رابینسون میر’ از خبرنگاران این نشریه آمریکایی در یادداشتی با عنوان ‘هشدارهای آب و هوایی که زیر اخبار جمعه سیاه دفن شد’ افزود: دانشمندان فدرال به تازگی در گزارشی با ادعاهای ‘دونالد ترامپ’ بر سر تغییرات آب و هوایی مخالفت کرده و بر تشدید تاثیر تغییرات آب و هوایی به عنوان یک زنگ خطر بزرگ برای ایالات متحده تاکید کردند. اما همه این هشدارها همزمان با تعطیلات آخر هفته منتشر شد.

جمعه سیاه که شلوغ ترین روز سال برای خرید است، دولت فدرال گزارش عریض و طویلی در مورد تغییرات آب و هوایی منتشر کرد. در این گزارش به طور مداوم و مستقیم هشدار داده می شود که تغییرات آب و هوایی به زودی می تواند زندگی آمریکایی ها را تحت الشعاع قرار دهد، تغییرات فراوانی در تمامی مناطق کشور ایجاد کند، هزینه های اقتصاد بسیاری تحمیل کند و به سلامت تک تک شهروندان ایالات متحده آسیب رساند.

 

در ادامه یادداشت مندرج در این نشریه آمریکایی می خوانیم: مهمتر از همه، ارزیابی ملی آب و هوا که توسط ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی، وزارت دفاع و ۱۰ آژانس علمی فدرال تایید شده، تقریبا با تمامی مواضع ترامپ در خصوص تغییرات آب و هوایی در تضاد است.

 

این گزارش در پاسخ به این سوال که رئیس جمهوری اصرار دارد مقابله با گرمایش جهانی مضر اقتصاد است، تاکید می‌کند تغییرات آب و هوایی، در صورت عدم کنترل، می‌تواند سالانه صدها میلیارد دلار هزینه ایجاد کند و هزاران آمریکایی را به کام مرگ بکشاند.

 

این گزارش همچنین در پاسخ به این سوال رئیس جمهوری که گفته است ‘تغییرات آب و هوا’ احتمالا کوتاه مدت خواهد بود، اعلام کرده است: بسیاری از پیامدهای تغییرات آب و هوایی هزاران سال طول خواهد کشید و برخی از نتایج آن (مانند انقراض گونه های گیاهی و جانوری) دائمی خواهند بود.

 

این گزارش موفقیت بزرگی برای حوزه علمی آمریکا است و نشان دهنده دهه ها کار بیش از ۳۰۰ نویسنده است. از سال ۲۰۱۵، دانشمندان سراسر ایالات متحده، دانشگاه های دولتی و شرکت های تجاری هزاران مقاله مربوطه را مطالعه کرده و خلاصه و جمع بندی کرده اند و آنها را در این سند قرار داده اند. طبق قانون، یک ارزیابی ملی آب و هوایی اینچنینی باید هر چهار سال یک بار منتشر شود.

 

اما ممکن است خنده دار به نظر رسد هنگامی که دریابیم این گزارش با این نتایج عظیم و شگفت انگیز، درست روز جمعه سیاه منتشر شده است؛ زمانی که اکثر آمریکایی ها بیشتر به جشن اهمیت می دهند تا یک گزارش تکان دهنده در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی. در واقع سوال اینجاست چه کسی دستور داده این گزارش در چنین روزی منتشر شود؟ این یک سوال خوب اما بدون پاسخی روشن است.

 

در واقع باید گفت این یک گزارش روشن و واضح است؛ تغییرات آب و هوا در حال رخ دادن است و انسان مسبب آن است. در نخستین جمله این گزارش آمده است: آب و هوای زمین اکنون سریعتر از هر زمان دیگری در تاریخ تمدن مدرن بشریت در حال تغییر است و نخستین دلیل آن فعالیت های انسانی است و این فرضیه که شرایط آب و هوایی حال حاضر و آینده شبیه گذشته است، دیگر معتبر نیست.’

 

قرن ها، انسان در نزدیکی اقیانوس ها زندگی کرده است، در حالی که دریا اغلب از محل ثابت خود جلوتر نمی آمد. آنها گندم و ذرت را در زمان خود کاشته و فرض کرده اند که برداشت این محصولات به مشکل بر نمی خورد. از برف ماه دسامبر (دی ماه) خوشحال شده و در بهار انتظار درختان پرشکوفه را کشیده اند، در حالی که فصل ها از مسیر اصلی خود خارج نمی شدند.

 

اما در حال حاضر، دریا پیشروی بسیاری کرده و برداشت محصولات زراعی به مشکل بر می خورد و آغاز و پایان فصل ها دیگر مثل گذشته نیست.

 

به بیانی دیگر، این گزارش یک داستان ساده را به راحتی بیان می کند؛ از سال ۱۹۰۱، ایالات متحده ۱.۸ درجه فارنهایت گرم تر شده است. امواج هوای گرم حالا زودتر از دهه ۶۰ میلادی وارد کشور می شوند و دیرتر از کشور خارج می شوند. در نیمه دوم قرن گذشته، حجم برف های تلنبار شده در کوهستان ها به طرز چشمگیری کاهش یافته است و از سال ۲۰۰۰ تاکنون، ۱۶ سال از ۱۸ سال گذشته، رکورددار گرمترین سالهای ثبت شده بوده اند.

 

این گزارش به ویژه می تواند تاثیر فعالیت های انسانی و تولید گازهای گلخانه ای را در تغییرات آب و هوایی نشان دهد. در این گزارش هشدار داده شده که اگر انسان بخواهد به میزان ۳.۶ درجه از درجه حرارت زمین کم کند، باید تا سال ۲۰۴۰ این نوع آلودگی را به طور چشمگیری کاهش دهد. از سوی دیگر، اگر انتشار گازهای گلخانه ای همچنان افزایش یابد، زمین تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۹ درجه گرمتر می شود.

 

‘کاترین هایوئه’ دانشمند جوشناس و از نویسندگان این گزارش می گوید: ‘تغییرات آب و هوایی رخدادی مربوط به آینده دور نیست و تنها مربوط به آینده گیاهان و جانوران و یا نسل آینده بشریت نیست. این تغییرات زندگی کنونی بشر را تهدید می کند’.

 

این گزارش از هر منطقه ای از کشور بازدید می کند و تحولات محلی را از طریق تحول جهانی نشان می دهد. در سراسر جنوب شرقی کشور، آتش سوزی های طبیعی مانند آنچه در کالیفرنیا شاهدش بودیم، می توانند خیلی زود تبدیل به یک رویداد دائمی شوند، که در این صورت دیگر هوایی در آتلانتا و دیگر شهرهای آن منطقه باقی نمی ماند.

 

در نیو اینگلند و میانه اقیانوس اطلس، جزایر ممکن است به کلی به زیر آب بروند و یا بخش عظیمی از مساحت شان را از دست بدهند. در غرب میانه، پیش بینی می شود مزارع ذرت، سویا، گندم و برنج به زیر آب فرو روند.

 

پیش بینی های افزایش سطح دریا بسیار وحشتناک است و اگر آلودگی کربن همچنان افزایش یابد، نواری از ‘کارولینای شمالی’ تا ‘ایالت مین’ در شمال شرقی آمریکا تا سال ۲۱۰۰ به اندازه ۵ فوت (۱۵۰ سانتی متر) شاهد افزایش سطح آب اقیانوس خواهد بود. چنین افزایش سطح آب اقیانوسی را در نیواورلئان، هوستون و ساحل خلیج نیز شاهد خواهیم بود.

 

حتی در لس آنجلس و سانفرانسیسکو هم شاهد افزایش سطح آب اقیانوسی تا ۳ فوت (۹۰ سانتی متر) خواهیم بود.

 

در این گزارش تاکید شده که حتی اگر بشر مصرف سوخت های فسیلی را کاهش دهد، پیش بینی می شود تا سال ۲۱۰۰ نیواورلئان همچنان با خطر افزایش ۵ فوتی (۱۵۰ سانتی متری) سطح آب های اقیانوسی روبرو خواهد شد.

 

‘اندرو لایت’ از دیگر نویسندگان این گزارش و عضو ارشد ‘موسسه منابع جهانی’ گفت: اگر چه این گزارش نمی تواند توصیه های سیاست گذاری ارائه کند، اما می تواند مسیر حمایت از موافقتنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی را هموار کند.

 

اما از همه اینها گذشته، اگر فکر می کنید جمعه روز پس از جشن شکرگذاری، روزی عجیب برای انتشار چنین گزارش مهمی بوده است، کاملا حق با شماست. این ارزیابی ابتدا قرار بود در ماه دسامبر (دی ماه) و در یک کنفرانس علمی بزرگ در واشنگتن دی سی منتشر شود. اما در اوایل این هفته، مقامات اعلام کردند این گزارش دو هفته زودتر و در بعد از ظهر جمعه سیاه منتشر می شود.

 

اما چه کسی دستور داده گزارش به این مهمی در چنین زمانی منتشر شود؟ ‘مونیکا آلن’ سخنگوی اداره ملی اقیانوسی و جوی بارها در طول نشست خبری روز جمعه و پس از اعلام این گزار ش تاکید کرد: زمان انتشار این گزارش خیلی زودتر از انتظار بوده است و گفت: ‘در این گزارش به هیچ وجه هیچ گونه تغییر یا اصلاحی صورت نگرفته تا تا منعکس کننده ملاحظات سیاسی باشد.’

 

با این وجود تغییر در زمان انتشار این گزارش شگفتی نویسندگان آن را در پی داشت. ‘جان برونو’ از نویسندگان این گزارش و محقق در زمینه مرجان های دریایی در دانشگاه کارولینای شمالی، به من گفت: او جمعه متوجه شده که قرار است این گزارش منتشر شود.

 

او افزود:’هیچ توضیح یا توجیهی برای اینکار وجود ندارد و اضافه کرد: ‘رهبری تیم محقق اعلام کرده است زمان انتشار این گزارش از سوی سازمانی دیگر دیکته شده بود اما نام آن سازمان هیچگاه عنوان نشد’.

 

در این خصوص کاخ سفید هیچ توضیحی در مورد اینکه چه کسی دستور اعلام این گزارش در چنین روزی را صادر کرده نداده است. همچنین در مورد اینکه ممکن است گزارش صادر شده سبب تغییر مواضع رئیس جمهوری در مورد نقش تغییرات آب و هوایی بشود، پاسخی نداد.

 

اما در این میان یکی از سخنگوهای کاخ سفید در بیانیه ای طولانی که برای من ارسال کرد، تاکید داشته است ‘ایالات متحده جهان را به سوی تهیه انرژی ارزان، فراوان و امن هدایت می کند و در عین حال جامعه بین الملل را به سوی کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن’ سوق می دهد (این بیانیه زمانی درست است که شما شروع به شمارش مقدار انتشار کربن به جو از سال ۲۰۰۵ بکنید، زمانی که میزان انتشار کربن ایالات متحده در اوج خود بود.)

 

سخنگوی کاخ سفید همچنین اضافه کرد: این گزارش براساس ‘سناریویی بسیار مبالغه آمیز’ بوده و قول داد گزارش تغییرات آب و هوایی که در آینده ای نزدیک منتشر می شود تحت ‘فرآیندی شفاف تر و براساس داده های درست’ ارائه شود.

 

البته بیش از این هم نمی توان از ترامپ در خصوص واکنشش نسبت به این گزارش انتظار داشت.

 

هایوئه در ادامه سخنانش اظهار داشت: ‘امید است در این زمینه دولت فدرال تصمیم درستی بگیرد.’ او همچنین اضافه کرد: ‘امید می رود این گزارش آگاهی عموم را افزایش دهد. چراکه این گزارش تنها برای اطلاع رسانی به دولت فدرال نبود. اینها اطلاعاتی بود که هر شهر و ایالتی باید از آن آگاهی یابد. به عبارتی این گزارشی است که هر انسانی باید از آن مطلع شود’.
وی تاکید کرد: ‘نگرانی ما تنها مربوط به افزایش یک درجه ای دمای کره زمین نیست. ما نگران آب، غذا، اقتصاد و هرکدام از این مواردی که تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد، هستیم’.

 

‘نشریه آتلانتیک یکی از مجله‌های آمریکایی است که در ابتدا تحت عنوان ماهنامه آتلانتیک در سال ۱۸۵۷ در بوستون، ماساچوست تأسیس شد. دفتر مرکزی این نشریه در حال حاضر در واشینگتن، دی. سی. قرار دارد. همان‌طور که از نام پیشین به آن اشاره شده، هر ماه یک شماره چاپ می‌شد و این سیاست به مدت ۱۴۴ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ رسماً کلمه ماهنامه از اسم روی جلد این نشریه حذف شد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ رسماً اسم نشریه به نام فعلی، آتلانتیک تغییر یافت. عمده موضوعات چاپ شده در مجله در مورد سیاست خارجی، علم سیاست، اقتصاد، هنر، فناوری و تکنولوژی است’.

ایرنا

«غلظت گازهای گلخانه‌ای به بیشترین حد خود رسیده است»

محققان محیط زیست پس از اندازه‌گیری غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین اعلام کرده‌اند که درجه غلظت این گازها تاکنون تا این حد بالا نبوده است. سازمان جهانی هواشناسی در ژنو نسبت به پیامدهای بازگشت‌ناپذیر این وضعیت هشدار داد.

ادامه

جهان, خبر, محیط زیست

آتش‌سوزی مندوسینو؛ بزرگترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا

دو آتش‌سوزی‌ بزرگی که در پوشش جنگلی شمال ایالت کالیفرنیا روی داده، روز دوشنبه با پیوستن به یکدیگر بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ این ایالت را بوجود آوردند.   آتش منطقه‌ای به وسعت ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار را در جنگل‌های مندوسینو در خود فرو برده و همچنان رو به گسترش است؛ وسعتی به بزرگی شهر لس‌آنجلس ... آتش‌سوزی مندوسینو؛ بزرگترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, محیط زیست